چگونه کامپیوتر گیمینگ را تمیز کنیم؟

سلامت سخت افزار کامپیوتر، تأثیر مستقیم بر عملکرد و بازدهی آن دارد. از عواقب وجود گرد و غبار بر روی قطعات داخلی کامپیوتر، می‌توانیم به اختلال در عملکرد فن‌های خنک کننده اشاره کنیم. یکی از عوامل مؤثر در افزایش عمر کامپیوتر گیمینگ، حفظ و نگهداری اصولی آن‌ است.


چرا باید کامپیوتر گیمینگ خود را تمیز کنیم؟

گرد و غبار به‌ ظاهر بی‌خطر است و نمی‌تواند برای کامپیوتر قدرتمند شما مشکلی ایجاد کند. اما جمع شدن گرد و غبار روی قطعات داخلی کامپیوتر ممکن است منجر به اختلال در عملکرد فن‌های خنک کننده شود. همچنین عملکرد نامناسب فن‌های خنک‌کننده، باعث اختلال در عملکرد قطعات حیاتی مانند پردازنده و کارت‌ گرافیک می‌شود.

چگونه کامپیوتر گیمینگ را تمیز کنیم؟ - ویجیاتو

رسیدگی منظم به کامپیوتر باعث کاهش خطر خرابی قطعات می‌گردد. با تمیز کردن دستگاه و از بین بردن گرد و غبار، احتمال جمع شدن گرما در داخل کامپیوتر کاهش می‌یابد. این عمل نه تنها به افزایش عمر سخت‌ افزار کامپیوتر کمک می‌کند، بلکه باعث کاهش هزینه‌های ناشی از تعمیرات می‌شود.

چه زمانی برای تمیز کردن کیس گیمینگ مناسب است؟

زمان مناسب برای تمیز کردن کامپیوتر گیمنگ به شرایط محیطی و چگونگی استفاده کاربر بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر کیس گیمینگ شما دارای فیلترهای گرد و غبار خوبی باشد، ممکن است نیاز به رسیدگی کمتری داشته باشد. اما به طور کلی سه تا شش ماه، بازه زمانی مناسبی برای تمیز کردن کامپیوتر گیمینگ است.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  Dead by Daylight: کاراکترهای زن اکنون می‌توانند به اندازه مردها بپرند

آموزش تمیز کردن کامپیوتر گیمینگ

یکی از مهم‌ترین نکات برای تمیز کردن کیس، ابزار مورد استفاده است. بهترین انتخاب برای تمیز کردن کامپیوتر، مواد شوینده مخصوص قطعات الکترونیکی (Electrical contact cleaner) است. با تهیه و استفاده از این مواد، خطر صدمه دیدن سخت افزار کاهش می‌یابد. اما استفاده از الکل‌های درصد بالا و آب توصیه نمی‌شود.

چگونه کامپیوتر گیمینگ را تمیز کنیم؟ - ویجیاتو

اولین قدم برای تمیز کردن کامپیوتر، خاموش کردن آن است. نخست کامپیوتر را خاموش کنید و سپس تمام سیم‌های متصل به آن‌را جدا کنید. بازکردن و تمیز کردن قطعات یک کامپیوتر روشن، امری بسیار خطرناک است. بعد از خاموش کردن کامپیوتر باید تمام پنل‌های کیس را جدا نمایید.

چگونه کامپیوتر گیمینگ را تمیز کنیم؟ - ویجیاتو

پس از بازکردن پنل‌های کیس می‌توانید با یک دستمال مرطوب پنل‌های جدا شده را گرد‌گیری کنید. همچنین برای گردگیری قطعات داخلی کیس می‌توانید از اسپری‌های هوای خشک و یا یک دمنده قوی استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که هنگام تمیز کردن فن‌ خنک‌کننده، با قرار دادن یک دست روی فن، از چرخش آن‌ جلوگیری کنید تا دچار آسیب نشود.

چگونه کامپیوتر گیمینگ را تمیز کنیم؟ - ویجیاتو

اگر قصد جدا کردن قطعات از مادربرد را دارید، هنگام جداسازی قطعات داخلی از برخورد دست یا اشیأ فلزی به بردها جلوگیری کنید. همچنین استفاده از باد سشوار توصیه نمی‌شود، زیرا باد گرم می‌تواند به بردهای الکترونیکی آسیب برساند. درآخر برای تمیز کردن بخش‌های ظریف‌تر کامپیوتر مانند پورت‌های USB، می‌توانید از گوش پاک‌کن یا مسواک خشک استفاده کنید.


سخن پایانی

رسیدگی و تمیز کردن سخت افزار، تأثیر چشم‌گیری بر عملکرد کامپیوتر دارد. یکی از عوامل اصلی در خرابی کامپیوترها وجود گرد و غبار روی قطعات است.

آیا تمیز کردن کامپیوتر ضروری است؟

پیشنهاد ما برای مطالعه:  بازی Call of Duty Modern Warfare 2 تا چند ساعت دیگر رایگان می‌شود

بله، جمع شدن گرد و غبار روی قطعات داخلی کامپیوتر ممکن است منجر به اختلال در عملکرد آن شود.

چه زمانی باید کامپیوتر گیمینگ را تمیز کنیم؟

بازه زمانی مناسب برای تمیز کردن کامپیوتر سه تا شش ماه است.

چه ابزاری برای تمیز کردن کامپیوتر لازم است؟

ابزار لازم برای تمیز کردن کیس شامل مواد شوینده مخصوص قطعات الکترونیکی، دستمال مخصوص و دمنده هوا می‌شود.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا