نکاتی که باید پیش از خرید هارد دیسک اینترنال بدانید

هارد دیسک یکی از مقرون به صرفه‌ترین روش‌ها برای ذخیره‌‌سازی اطلاعات، محتوای دیجیتال و داده‌ها است که این داده‌ها را به صورت Non-volatile ذخیره می‌کند. Non-volatile به دستگاه‌های ذخیره سازی اطلاق می‌شود که در صورت خاموش شدن سیستم، داده‌های ذخیره شده را حفظ می‌کنند.

هر سیستمی یک هارد دیسک داخلی یا اینترنال دارد. اما با پیشرفت روز به روز دنیا و افزایش دیتاها و اطلاعات ممکن است با کمبود حافظه رو به‌ رو بشید که در این صورت می‌توانید با افزودن هاردهای اینترنال یا اکسترنال به عنوان یک درایو پشتیبانی، فضای ذخیره سازی سیستم خود را افزایش دهید.

دو نوع اصلی از حافظه‌های اینترنال وجود دارد: HDD (دیسک سخت) و SSD (درایو حالت جامد). HDD‌ها نوع سنتی‌‌تر با تکنولوژی قدیمی‌تر هستند. هارد دیسک‌های سخت از دیسک‌های چرخان برای بازیابی و ذخیره اطلاعات استفاده می‌کنند، بنابراین هر چه هارد دیسک سریع‌تر بچرخد، عملکرد سیستم شما سریع‌تر خواهد بود. در ادامه به نکات مهمی اشاره می‌کنیم که به شما در خرید هارد دیسک اینترنال کمک خواهد کرد. با تکنوروز همراه باشید.


هارد دیسک (HDD) چیست؟

درایو دیسک سخت یا HDD (کوتاه شده Hard Disk Drive)، که بیشتر به عنوان هارد درایو شناخته می‌شوند، دارای اجزای مکانیکی است که از الکترومغناطیس برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کند. اولین هارد دیسک مغناطیسی که برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ با کامپیوتر ۳۰۵ RAMAC IBM معرفی شد، دنیا را تغییر داد و به کاربران این امکان را داد که در نهایت به اطلاعات ذخیره شده خود بلافاصله دسترسی پیدا کنند.

HDD

وقتی هارد دیسک را باز می‌کنید، تنظیماتی را مشاهده می‌کنید که بسیار شبیه به سوزن یک دستگاه پخش ضبط در یک رکورد است. تفاوت اساسی در قالب مغناطیس اعمال شده در هارد دیسک است. بدون لمس، سر مغناطیسی هارد دیسک (سوزن پخش کننده ضبط) روی بازوی محرک آن می‌تواند به هر قسمتی از صفحه چرخان که با مواد مغناطیسی نیز پوشیده شده است دسترسی پیدا کند.

با وجود فناوری نسبتا قدیمی، هارد دیسک‌ها همچنان یک گزینه ذخیره سازی محبوب هستند. این به لطف سال‌ها عملکرد خوب و افزایش فضای ذخیره سازی است. اما، هارد دیسک‌ها ایرادات و محدودیت‌های خود را دارند و به اندازه‌ی جایگزین‌های جدیدتر سریع و بادوام نیستند. HDDها معمولا در دو نوع اکسترنال یا اینترنال در دسترس هستند. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله هارد دیسک چیست را مطالعه نمایید.


هارد دیسک اینترنال چطور کار می‌کند؟

هارد دیسک‌ها،‌ ساختاری مکانیکی دارند. در این ساختار اطلاعات به وسیله‌ی یک بازوی مکانیکی به نام هد (Head)، روی صفحه‌ی گردان پلاتر (Platter) نوشته و خوانده می‌شود. با چرخش پلاتر، هد توسط بازوی مکانیکی به داده‌ی مورد نظر کاربر دسترسی پیدا می‌کند. اطلاعات به کمک این بازوها و بهره گیری از مغناطیس خوانده و یا نوشته می‌شوند. این ساختار مکانیکی موجبات نویز، دما و مصرف انرژی بالا را در این ماژول فراهم می‌کند.

هارد دیسک‌ اینترنال

تفاوت هارد دیسک اینترنال با SSD در چیست؟

با وجود اینکه SSD و HDD در امر ذخره سازی عملکرد نسبتا یکسانی دارد، با این حال تفاوت‌های بسیار زیادی برای خریدار دارند. حافظه‌های هارد دیسک قدیمی‌تر و با سرعت کمتر هستند. این حافظه‌ها در مقابل SSD با قیمت بالاتر و عمر کمتر رقابت می‌کنند.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  مودم اگزینوس 5300 سامسونگ با سرعت دانلود 10 گیگابیت بر ثانیه معرفی شد

SSD‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کنند که باعث صرفه جویی در انرژی و افزایش عمر باتری می‌شود. درایوهای SSD فاقد قطعات متحرک هستند، بنابراین صدایی ندارند و طول عمر بیشتری دارند. SSD‌ها به ازای هر گیگابایت گران‌تر هستند، به این معنی که ظرفیت داده کمتری نسبت به HDD‌ها در هر قیمت معینی دارند.


عوامل تاثیر گذار روی عملکرد هارد دیسک اینترنال

در درایوهای داده مانند دیگر قطعات سخت افزاری عوامل تاثیر گذاری بر عملکرد وجود دارند. عوامل تاثیر گذار بر هارد دیسک‌ها شامل ظرفیت، سرعت انتقال، حافظه پنهان، زمان دسترسی، میزان شکست و رابط یا کانکتور است.

ظرفیت (Capacity)

ظرفیت ذخیره سازی به میزان فضای هارد دیسک یا دستگاه‌های ذخیره سازی اشاره دارد. با افزایش حجم نرم افزارهای امروزی، نیاز به تجهیزات ذخیره سازی با طرفیت بالاتر، بیش از پیش احساس می‌شود. هارد دیسک‌های اینترنال در طیف وسیعی از ظرفیت‌ها عرضه می‌شوند. این ظرفیت بعضا تا درایو ۱۸ ترابایتی نیز افزایش پیدا می‌کند. با این حال ظرفیت ۱ الی ۲ ترابایت برای اکثر کاربران حرفه‌ای کافی است.

سرعت انتقال (RPM)

سرعت چرخش معمولاً به حداکثر دورهایی که پلاتر هارد دیسک می‌تواند در یک دقیقه انجام دهد، یعنی دور در دقیقه (RPM) اشاره دارد. که یک عامل بسیار مهم است که بر نرخ انتقال هارد داخلی نیز تأثیر می‌گذارد. هرچه RPM بیشتر باشد، می‌توانید انتظار داشته باشید که هارد دیسک سریع‌تر کار کند.

 HDD و SSD

بهترین هارد دیسک‌های داخلی دارای سرعت حداقل ۷۲۰۰ RPM هستند، در حالی که می‌توانید انتظار داشته باشید که گزینه‌های ارزان قیمت آن سرعت ۵۴۰۰ RPM و گزینه‌های برتر سرعت ۱۰۰۰۰ RPM یا بالاتر را داشته باشند. سرعت بر حسب مگابایت در ثانیه از داده‌های نوشته شده یا خوانده شده از هارد دیسک اندازه گیری می‌شود. یک هارد دیسک با ۷۲۰۰ RPM معمولاً سرعت خواندن/نوشتن آن در حدود ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه دارد.

حافظه پنهان (Cache)

هنگامی که یک هارد دیسک داده‌ها را از یک بخش درایو به بخش دیگر آن انتقال می‌دهد، از ناحیه خاصی از حافظه جاسازی شده به نام کش (یا بافر) استفاده می‌کند. حافظه پنهان بزرگتر باعث می‌شود که داده‌ها سریع‌تر منتقل شوند زیرا اطلاعات بیشتری را می‌توان در یک زمان ذخیره کرد. اکثر هارد دیسک‌ها دارای حافظه کش ۶۴ مگابایتی هستند اما به طور کل هارد دیسک‌ها می‌توانند دارای اندازه‌های کش از ۸ تا ۲۵۶ مگابایت باشند.

میزان شکست (Failure rate)

از آنجایی که هارد دیسک‌ها دارای قطعات متحرک هستند، در طول زمان برای آن‌ها ساییدگی و شکستگی انتظار می‌رود. اما همه HDD‌ها با سرعت یکسان مستهلک نمی‌شوند. برخی از مدل‌ها در عرض ۱۲ ماه مستعد شکستن هستند، در حالی که ​​طول عمر متوسط برخی از آن‌ها بیش از شش سال است. شما قبل از خرید برای اطمینان از این مبحث باید در مورد مدل انتخابی خود تحقیق کنید.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  شخصیت Static در آثار آینده‌ی DCU حضور خواهد داشت

به طور کلی، SSD‌های مدرن (با متوسط ​​نرخ خرابی ۲.۰ میلیون ساعت) بیشتر از HDD‌های مدرن (با متوسط ​​نرخ خرابی ۱.۵ میلیون ساعت) دوام بیشتری دارند. با این حال، برای ذخیره‌ سازی طولانی‌ مدت داده‌هایی که برای ماه‌ها یا سال‌ها می‌ماند، HDD‌ها دوام بیشتری نسبت به SSDها دارند.

رابط یا کانکتور

انواع مختلفی از رابط‌ها و کانکتورها وجود دارند که برای اتصال هارد دیسک‌ها به مادربرد سیستم شما استفاده می‌شوند. رابط‌های موجود برای اتصال هارد دیسک‌ها شامل SATA ،PATA (IDE) ،SCSI و CF Compatible هستند که نوع رابط روی عملکرد سیستم بسیار تاثیر گذار است.

 HDD و SSD رابط

درایوهای قدیمی از پورت‌های IDE استفاده می‌کردند، در حالی که اکثر درایوهای مدرن (HDD و هم SSD) از رابط SATA III استفاده می‌کنند. رابط SATA III برای استفاده شخصی مناسب است و اگر درایو جدیدی برای رایانه خود می‌خرید، توصیه می‌کنیم یک درایو با این نوع رابط را پیدا کنید. همچنین ممکن است انواع رابط مانند SCSI یا SAS را مشاهده کنید که برای گزینه‌های ذخیره سازی سازمانی بهتر هستند.


انواع فرم فاکتور در هارد دیسک اینترنال

ماژول‌های حافظه و قطعات سخت افزاری، با توجه به کاربرد و عملکرد خود در ابعاد و فرم‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. HDD‌ها به صورت درایو ۳.۵ اینچی، ۲.۵ اینچی و درایو ۱.۰ اینچی در دسترس هستند. SSD‌ها در فرم‌های ۲.۵ اینچی (رایج‌ترین اندازه)، mSATA و M.2 عرضه می‌شوند.

هارد دیسک ۳.۵ اینچی اصلی‌ترین شکل برای کامپیوترهای رومیزی، هارد دیسک‌های ورک استیشن‌ و سرور است. اگر چه این هارد دیسک‌ها نسبتاً بزرگ هستند، اما بالاترین ظرفیت به جهت ذخیره سازی اطلاعات را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، رایانه‌های شخصی رومیزی، شاسی ورک استیشن‌‌ها و سرورها فضای کافی برای نصب این هارد دیسک‌ها را فراهم می‌کنند.

کاربران نوت بوک‌ها بیشتر با هارد ۲.۵ اینچی آشنا هستند. در حال حاضر، درایو ۲.۵ اینچی به عنوان فضای ذخیره سازی سازمانی نیز استفاده می‌شود، زیرا باعث صرفه جویی در فضای قابل استفاده، کاهش مصرف انرژی و گرما و همچنین افزایش قابلیت اطمینان می‌شود.

فرم فاکتور استاندارد برای SSDها ۲.۵ اینچ است که در داخل درایو اکثر لپ تاپ‌ها یا رایانه‌های رومیزی قرار می‌گیرند. از آنجایی که بسیاری از کاربران هارد دیسک‌های خود را با درایوهای حالت جامد جایگزین می‌کنند، درایو ۲.۵ اینچی به استانداردی برای همه HDD‌ها و SSD‌ها تبدیل شده است و به گونه‌ای طراحی شده است که امکان سازگاری را برای کسانی که در حال ارتقا هستند را فراهم کند. آن‌ها به گونه ای طراحی شده‌اند که نیاز به جایگزینی کابل‌های رابط اتصال را به حداقل برسانند و انتقال به یک درایو با عملکرد بالاتر را تا حد امکان آسان کنند.

mSATA فرم کوچکتر SSDها هستند. حافظه‌های mSATA یک هشتم اندازه یک درایو ۲.۵ اینچی هستند و برای اتصال به سوکت mSATA روی مادربرد سیستم طراحی شده‌اند. درایوهای mSATA در دستگاه‌های بسیار کوچک یا به عنوان درایو ثانویه در دسکتاپ استفاده می‌شود. کوچک‌ترین SSD فرم M.2 نام دارد. SSD‌های M.2 از طریق سوکت M.2 به مادربرد متصل می‌شوند و برای تبلت‌ها و اولترابوک‌های دارای فضای محدود طراحی شده‌اند.


هارد دیسک‌ اینترنال مناسب گیمینگ کدام است؟

انتخاب ماژول حافظه‌ی مناسب می‌تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد بازی‌ها نیز تاثیرگذار باشد. امروزه هارد دیسک‌ها با یرعت‌های بسیار بالا در دسترس هستند. با این حال حتی سریع‌ترین هارد دیسک‌ها نیز به اندازه‌ی SSD پرسرعت نیستند. از این رو همواره به گیمرها توصیه می‌شود که در کنار هارد دیسک اینترنال خود، یک ماژول SSD کم‌ظرفیت به جهت نصب بازی‌ها و سیستم عامل، تهیه کنند.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  اپل قصد دارد محدودیت‌هایی برای پورت USB-C اعمال کند!

چگونه هارد دیسک اینترنال مناسب را انتخاب کنم؟

اول از همه شما می‌توانید بر اساس کاربرد و استفاده‌ای که از هارد دیسک دارید و هزینه‌ای که می‌خواهید پرداخت کنید انتخاب کنید. اگر در حال اسمبل یک سیستم کاملاً جدید هستید، توصیه می‌شود از رابط SAS برای ذخیره سازی سازمانی و SATA برای ذخیره سازی شخصی انتخاب کنید.

سرعت و RPM که عامل بسیار مهم و اثر گذار بر عملکرد هارد دیسک‌ها هستند باید شاخص بعدی شما باشد و برای داشتن عملکرد بهتر شما نیاز به RPM بالاتر دارید که در اینجا اهمیت رابط مشخص می‌شود. RPM با رابط‌های مختلف تعداد دور در دقیقه متفاوتی دارد. در جدول رابطه بین رابط و RPM را متوجه می‌شوید.

RPM رابط
۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ SCSI
۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ SAS
۷۲۰۰ تا ۱۰۰۰۰ PATA
۷۲۰۰ تا ۱۰۰۰۰ SATA
۳۶۰۰ CF Type II

RPM‌های بالاتر زمان دسترسی و نوشتن هارد دیسک را کاهش می‌دهد و یکی از زمینه‌هایی است که هارد دیسک‌های داخلی به سرعت در آن در حال بهبود هستند. هارد دیسک‌های ۱۰۰۰۰ RPM با استفاده از رابط SATA در حال حاضر در بازار برای برنامه‌های ذخیره‌سازی شخصی ظاهر شده‌اند، اما قیمت بیشتری نسبت به همتایان ۷۲۰۰ RPM خود دارند.

در نهایت شما می‌توانید از طریق حافظه نهان هارد دیسک مناسبتان را انتخاب کنید. حافظه نهان هم مانند RPM روی عملکرد تاثیر گذار است و هر چه بیشتر باشد عملکرد بهتر خواهد بود. در حال حاضر، حافظه نهان ۸ و ۱۶ مگابایتی پیکربندی اصلی برای هارد دیسک‌های داخلی ۳.۵ و ۲.۵ اینچی هستند و برای هارد دیسک‌های داخلی ۱.۰ اینچی حافظه ۱۲۸ کیلوبایتی رایج‌تر است. با این حال، هر چه حافظه نهان بیشتر باشد هزینه‌ی بیشتری هم دارد.


از چه برندی بهترین هارد دیسک اینترنال تهیه کنیم؟

برندهای گوناگونی وجود دارند که هارد دیسک اینترنال با کاربرد و ظرفیت‌های متنوع را در بازار عرضه می‌کنند. با این حال به واسطه‌ی حساسیت این دسته از تجهیزات، توصیه می‌کنیم هارد دیسک اینترنال مورد نظرتان را از برندهای شناخته شده و با پشتیبانی مناسب تهیه کنید. برندهایی چون وسترن دیجیتال (Western Digital)، هیتاچی (Hitachi)، سامسونگ (Samsung)، سیگیت (Seagate)، توشیبا (Toshiba) و … بهترین مدل‌های هارد دیسک اینترنال را تولید می‌کنند.


نتیجه گیری

هارد دیسک‌ یا HDD یکی از رایج‌ترین تجهیزات ذخیره سازی هستند که قیمت نسبتا پایینی دارند. این تجهیزات که روی مادربرد سوار می‌شوند یک انتخاب خوب برای کاربرانی هستند که نیاز به فضای ذخیره سازی بالا دارند. با این حال این دسته از تجهیزات برای گیمینگ ایده‌آل نخواهند بود. از همین رو توصیه می‌شود تا در کنار HDD، یک ماژول SSD نیز تهیه کنید.

سوالات متداول

هارد دیسک اینترنال چیست؟

هارد دیسک اینترنال ماژول‌های حافظه و ذخیره سازی اطلاعات هستند و در داخل سیستم کامپیوتری قرار دارد.

از هارد دیسک داخلی برای چه مواردی می‌توان استفاده کرد؟

هارد دیسک‌های اینترنال ماژول‌های حافظه و ذخیره سازی اطلاعات هستند. در نتیجه محل ذخیره سازی سیستم عامل، فیلم‌ها، عکس‌ها، اسناد و داده‌های دیگر شما هستند.

آیا SSD بهتر از HDD است؟

SSD‌ها سریع‌تر، بادوام‌تر، جمع و جورتر، کم صداتر و مصرف انرژی کمتری دارند. HDDها مقرون به صرفه‌تر هستند و ممکن است در صورت آسیب دیدگی داده‌ها را راحت‌تر بازیابی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا