بررسی خودور چینی جک جی ۴ ، چهار سال پس از حضور در بازار ایران

خرید خودروهای چینی تا همین چند سال پیش همواره با تردیدهایی برای برخی مشتریان بازار خودرو همراه بود؛ اما به‌تدریج و با ورود برندهایی همچون JAC به‌بازار ایران، اعتماد بازار به‌خودروهای ساخت چین بیشتر و بهتر شد. حال سوال این‌جاست که خودروهایی همچون محصولات جک که به‌واسطه طراحی خوب و کیفیت مطلوب، سهم قابل توجهی از بازار خودرو را به‌خود اختصاص داده‌اند، تا چه‌اندازه دوام کیفی دارند و آیا می‌توان روی آن‌ها حساب درازمدت باز کرد؟

بدین‌منظور سراغ یک دستگاه جک جی ‌۴ رفته‌ایم که بیش از ۴ ‌سال کارکرد با حدود ۹۰ هزارکیلومتر پیمایش داشته است و آن را از نظر عملکرد فنی، کیفیت تریم داخلی و سلامت تجهیزات کابین با نسخه صفرکیلومتر این خودرو مقایسه کرده‌ایم. اما در ابتدا نگاهی خواهیم داشت به‌مشخصات کلی این خودرو و امکانات و تجهیزاتی که در نسخه‌های جدید به‌آن اضافه شده است و برخی موارد را با نسخه کارکرده مذکور مقایسه خواهیم کرد. با تکنوروز همراه باشید.

ویژگی‌های کلی و مشخصات فنی جک جی ۴

جک جی ۴ از یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس‌طبیعی ۱۶ سوپاپ بهره می‌برد که دارای سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ VVT و قادر به‌تولید ۱۰۳ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون‌متر گشتاور است. این نیرو توسط گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تیپ‌ترونیک (تعویض دنده‌های شبیه‌سازی‌شده به‌صورت دستی) به‌چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

این پیشرانه به‌خوبی جوابگوی وزن ۱۲۳۵ کیلوگرمی جی ۴ بوده و عملکرد مناسبی را برای آن رقم زده است. این خودرو درمحور جلو دارای سیستم تعلیق مک‌فرسون بوده و در اکسل عقب دارای فنر پیچشی است.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  اختلال سامانه یکپارچه فروش خودرو رفع شد

این ترکیب سواری به‌نسبت نرمی را برای این خودرو به‌ارمغان آورده است. طول، عرض و ارتفاع جک جی ۴ به‌ترتیب معادل ۴۳۳۵، ۱۷۲۵ و ۱۵۰۵ میلی‌متر با فاصله محوری ۲۵۶۰ میلی‌متر است؛ ابعادی که از یک ‌سو برای استفاده‌های درون‌شهری و مسیرهای پرترافیک کاملا مناسب بوده و از سوی دیگر به‌دلیل طراحی بسیار خوب داخلی، فضای بسیار مناسب و جاداری را برای سرنشینان خودرو رقم زده است، تا جایی که کابین این خودرو هم برای افراد قدبلند راحت است و هم جای پای خوبی برای سرنشینان عقب دارد.

به‌این امتیازات باید صندوق‌عقب بزرگ جک جی ۴ با گنجایش ۵۵۰ لیتر را هم افزود که می‌تواند نیازهای مسافرتی یک خانواده ایرانی را به‌خوبی پوشش دهد. در به‌روزرسانی این خودرو (نسخه جدید) شاهد دیسکی ‌شدن ترمز عقب،‌ چراغ دیلایت، سیستم کنترل پایداری (ESP) و سیستم مولتی مدیا با قابلیت mp5 هستیم.

وضعیت کابین نسخه کارکرده

کیفیت ساخت داخل کابین در نسخه کارکرده، افتی نداشته و همه‌چیز جز در یک مورد جزئی (دکمه کم و زیاد کردن صدای دستگاه پخش روی غربیلک‌فرمان که کمی از حالت فیکس خود خارج شده)، تقریبا مثل روز اول است. این مهم، نشان از ماندگاری خوب جک جی ۴ دارد. حتی تودوزی چرمی صندلی‌ها هم چروک نشده و هیچ‌گونه زدگی و پارگی در آن‌ها دیده نمی‌شود.

غربیلک‌فرمان هم با وجود اینکه در نسخه کارکرده، فاقد پوشش دورفرمانی بود، اما ساییدگی و رنگ‌پریدگی ندارد. به‌گفته مالک خودرو کارکرده، کیفیت عملکرد کولر جک جی ۴ در تابستان امسال نیز همچنان خوب بوده است.

وی همچنین مصرف این خودرو با کولر روشن را ۸.۵ لیتر و در اتوبان‌ها ۶ لیتر عنوان می‌کند. بر این اساس، مصرف ترکیبی این خودرو در نسخه کارکرده نیز مانند نسخه نو، در حالت ترکیبی حدود ۶.۵ لیتر است. خودرو مذکور تا به‌امروز نیازی به تعمیر جلوبندی یا تعویض کمک‌فنر نداشته و عملکرد سیستم تعلیق نیز همچنان مطلوب است.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  10 انیمیشن نامتعارف دهه 1970 میلادی از بدترین تا بهترین

مالک این خودرو یادآور می‌شود شاید در ۵ هزار کیلومتر نخست، خودرو کمی خشک و آب‌بندی‌نشده به‌نظر می‌رسیده، اما به‌مرور سواری خودرو نرم‌تر و بهتر شده و کابین این خودرو نیز چنان‌که خود شاهد بودیم، بی‌سروصداست و هیچ‌گونه صدای اضافه از اتاق یا قوای محرکه شنیده نمی‌شود. جک جی ۴ کارکرده مورد بررسی ما، تاکنون خرابی یا هزینه تعمیر نداشته و جز برای سرویس‌های دوره‌ای به‌نمایندگی مراجعه نکرده است.

جک جی 4 ، چهار سال پس از حضور در بازار ایران

طراحی بدنه و کابین جک جی ۴

طراحی جک جی ۴ با گذشت حدود چهار سال از حضور در بازار ایران جذاب و به‌نسبت به‌روز به‌نظر می‌رسد. جلوپنجره کرومی، خطوط کم‌عمق روی بدنه و هماهنگی دیزاین چراغ‌ها با خطوط کاپوت و جلوپنجره از جمله جذابیت‌های این خودرو در بخش جلویی هستند. در نمای جانبی، سطح زیرین پنجره‌ها به‌منظور افزایش جذابیت بصری به‌رنگ کروم در آمده است.

همچنین وجود یک لچکی در انتهای قاب شیشه‌های جانبی، از دیگر نکات قابل ذکر نمای کناری جک جی ۴ است. در این بخش، شاهد یک خط ممتد شانه‌ای حجمی از انتهای چراغ عقب در راستای دستگیره درها تا حوالی گلگیر جلو هستیم که همراه با یک حجم منفی در قسمت زیرین درها، نمای کناری این خودرو را جلوه بخشیده‌اند.

سایز ۱۵ رینگ‌ها و چرخ‌ها متناسب با ابعاد کلی بدنه این سدان هستند. آینه‌های جانبی نیز به‌چراغ راهنما مجهز شده‌اند. در نمای عقب چراغ‌ها به‌وسیله یک نوار کرومی به‌یکدیگر متصل شده‌اند. همچنین دو چراغ مه‌شکن قرمزرنگ نیز در بخش تحتانی-کناری سپر عقب خودنمایی می‌کنند. جک جی ۴ داشبوردی مشابه هیوندای اکسنت دارد.

همان‌طور که گفته شد، در نخستین به‌روزرسانی، کرمان‌موتور سیستم مالتی‌مدیا و در ادامه به‌روزرسانی‌ها کلید سیستم کنترل پایداری نیز به‌این خودرو اضافه شد که در سمت چپ فرمان قرار دارد. زمانی که داخل کابین جک جی ۴ وارد می‌شوید، به‌نظر نمی‌رسد این همان خودرو جمع‌وجوری باشد که از بیرون مشاهده کرده‌اید! درواقع فضای داخلی و جاداری جی ۴ به‌مراتب از برخی سدان‌ها و رقبای به‌اصطلاح هیکل‌دارتر بیشتر است.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  آیا پژو 206 از مدار تولید خارج می‌شود؟

درمقابل راننده یک غربیلک‌فرمان با کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و کروزکنترل قرار دارد. در پشت آن نیز نمایشگرهای عقربه‌ای نصب شده که در میان آن‌ها نمایشگر کامپیوتر سفری قرار گرفته است.

دید شیشه جلو جی ۴ در حد کافی ارزیابی می‌شود و آینه‌های جانبی کمترین نقاط کور را دارا هستند. همچنین به‌دلیل باریک بودن نسبی ستون‌های اتاق و سایز مناسب شیشه‌ها، به‌طور کلی دید کابین و نور ورودی به‌این خودرو در سطح رضایت‌بخشی قرار دارد.

جک جی 4 ، چهار سال پس از حضور در بازار ایران

امکانات و آپشن‌های ایمنی و رفاهی

جک جی ۴ به‌عنوان ارزان‌ترین سدان چینی بازار ایران، تجهیزات قابل قبولی را ارائه می‌دهد؛ امکانات ایمنی این خودرو شامل دو کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضدقفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری (در نسخه جدید)، کروزکنترل و سیستم پایش فشار باد تایرها است.

تجهیزات رفاهی جی ۴ هم شامل فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، روکش چرمی صندلی‌ها با دوخت قرمز، نمایشگر سیستم مالتی‌مدیا (در دو مدل جدید)، سیستم تهویه‌مطبوع دستی، سیستم صوتی با ورودی USB و AUX، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل کابین، چراغ بدرقه، ایزوفیکس (نگهدارنده صندلی کودک) و… می‌شود.

خدمات پس از فروش گسترده و بازار دست‌دوم خوب

در مجموع باید اذعان داشت جک جی ۴ یک سدان اقتصادی با استهلاک پایین و هزینه نگهداری کم است که ماندگاری بالایی دارد. از سوی دیگر، شبکه گسترده و پاسخگوی خدمات پس از فروش کرمان‌موتور، تامین مداوم قطعات و لوازم‌یدکی جی ۴ و بازار دست‌دوم این خودرو از دیگر انگیزه‌های مشتریان برای خرید این سدان اقتصادی، چه به‌صورت صفرکیلومتر و چه به‌صورت دست‌دوم و کارکرده است.

گفتنی است با توجه به‌خرید امتیاز بن‌سازه این خودرو (پلت‌فرم PS1) توسط کرمان‌موتور و برنامه درازمدت این خودروساز بزرگ بخش‌خصوصی برای توسعه محصول بر اساس آن، خیال مشتریان از بابت گستردگی خدمات و وفور قطعات آن راحت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا