به خاطر یک مشت دلار! | معرفی برترین فیلم های سرقتی

فیلم‌های سرقتی یا دزدی از زمان پیدایش فیلم و سینما وجود داشته‌اند. فیلم صامت «سرقت بزرگ قطار» (The Great Train Robbery) به کارگردانی ادوین اس پورتر در سال ۱۹۰۳، اولین نمونه از فیلم‌های سرقتی است.

فیلم پیشا‌کد «رافلز» (Raffles) ساخته جورج فیتزموریس و هری دآبادی دآراست در سال ۱۹۳۰، اولین فیلمی بود که توانست به عنوان فیلم «سرقتی» طبقه‌بندی شود و در این زیرژانر قرار بگیرد.

یک موضوع کاملا واضح است، فیلم‌های سرقتی همیشه هیجان‌انگیز بوده و خواهند بود. این فیلم‌ها درباره قانون‌شکنی است، درباره قمار، ثروتمند شدن یا پایان دادن به زندگی، کشیدن نقشه، خطرات، موقعیت‌های مکانی خاص و زندگی پس از تمام این‌ها است.

اگرچه امکان اینکه بتوان تمام فیلم‌های بزرگ زیر ژانر سرقتی را در یک فهرست جمع کرد وجود ندارد، اما در این مطلب می‌توانید ۲۰ فیلم سرقتی برتر تمام دوران را بیابید.

۲۰. خارج از دید (Out of Sight)/ 1998

  • کارگردان: استیون سودربرگ

  • IMDB: 7.0

در فیلم «خارج از دید» جورج کلونی در نقش دزد کاریزماتیک بانک ظاهر می‌شود که از زندان می‌گریزد و با یک مارشال‌زن با بازی جنیفر لوپز ملاقات می‌کند.

وقتی سارق بانک مارشال را می‌رباید و کم‌کم به هم علاقه‌مند می‌شوند، همه چیز تغییر می‌کند.

استیون سودربرگ بعد از اولین فیلم موفق خود به نام «سکس، دروغ و نوار ویدیویی» (Sex, Lies, and Videotape) با این فیلم بازگشت تا به مخاطب یادآوری کند که او مردی است که جنایتکاران را به زیبایی هرچه تمام‌تر به تصویر می‌کشد.

فیلمنامه را اسکات فرانک بر اساس رمان جنایی المور لئونارد به همین نام در سال ۱۹۹۶ نوشت. بازیگران فیلم همچنین شامل وینگ ریمز، دان چیدل، دنیس فارینا، نانسی آلن، استیو زان، کاترین کینر، آلبرت بروکس و یک حضور کوتاه ویژه از مایکل کیتون است.

نقش ری نیکولتِ فیلم «جکی براون» (Jackie Brown) به کارگردانی تارانتینو را که اقتباسی دیگر از المور لئونارد بود دوباره بازی می‌کند.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  تیزر سریال The Walking Dead: Dead City + اعلام زمان پخش

این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین تدوین شد و همچنین یک مجموعه تلویزیونی کوتاه در سال ۲۰۰۳ به نام «کارن سیسکو» (Karen Sisco) به دنبال داشت.

Bottle-Rocket۱۹. منور (Bottle Rocket)/ 1996

  • کارگردان: وس اندرسن

  • IMDB: 6.9

قبل از اینکه بودجه‌های کلان، فیلم‌های پر ستاره و از نظر زیبایی‌شناسی مسلط وس اندرسن سالن‌های سینما را پر کنند یک فیلم کوچک‌تر، شخصی‌تر و در عین حال قدرتمندتر از وس اندرسون وجود داشت؛ «منور».

در یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های اول یک کارگردان که از یک فیلم کوتاه ۱۳ دقیقه‌ای الهام گرفته شده بود، «منور» داستان سه دوست را روایت می‌کند که قصد دارند یک سرقت ساده را انجام بدهند و فرار کنند.

این فیلم برادران ویلسون را با بازی دو جنایتکار احمق که دسته‌ای از سرقت‌های نامنظم را در سراسر تگزاس به صحنه می‌برند، به جهان معرفی کرد.

این فیلم اگرچه احتمالا در انتهای فهرست آثار وس اندرسون یا حتی ژانر سرقتی برخی از تماشاگران قرار دارد، اما نمونه‌ای عالی از وفادار ماندن یک کارگردان به دیدگاه خود و بیان داستانی است که می‌خواهد بگوید.

مانند بسیاری از فیلم‌های بعدی وس اندرسن، فیلم دارای تعادل عالی از کمدی، دیالوگ‌های جذاب، احساسات و شخصیت‌های بی‌نقص است که باعث می‌شود بخواهید فیلم را صرفا به خاطر آن‌ها تماشا کنید.

The-Italian-Job۱۸. کسب و کار ایتالیایی (The Italian Job)/ 1969

  • کارگردان: پیتر کالیسون

  • IMDB: 7.2

مایکل کین در نقش چارلی، یک زندانی سابق کاکنی که تازه آزاد شده است بازی می‌کند و از سرقت ناموفق دوستش در ایتالیا مطلع می‌شود. اندکی بعد، چارلی نمی‌تواند مانع امیالش شود و سعی می‌کند سرقت را به انجام برساند.

این فیلم به نویسندگی تروی کندی مارتین و کارگردانی پیتر کالیسون بازیگران بزرگی از جمله نجیب‌زاده انگلیسی نویل کوارد، بنی هیل، رف ولونه، تونی بکلی و مارگارت بلای دارد. موسیقی متن فیلم هم به طرز ماهرانه‌ای توسط کوئینسی جونز ساخته شده است.

این فیلم اکران موفقیت‌آمیزی داشت و برای بازی‌هایش مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. این فیلم به خاطر به تصویر کشیدن فرهنگ بریتانیایی در اواخر دهه ۶۰ مورد ستایش قرار گرفت و تبدیل به نماد کالت فیلم‌های بریتانیایی شد

تعقیب و گریز ماشینی، پایان‌بندی فوق‌العاده و استفاده از مینی کوپرهای قرمز سفید و آبی معروف، همگی دلایل موجهی برای برجسته بودن «کسب و کار ایتالیایی» در آن زمان و همچنان تا کنون است.

Drive۱۷. رانندگی (Drive)/ 2011

  • کارگردان: نیکلاس ویندینگ رفن

  • IMDB: 7.8

فیلم «رانندگی» نیکلاس ویندینگ رفن، کارگردان دانمارکی، تحسین هالیوود و بین‌المللی را برانگیخت. سبک و انتخاب زیبایی‌شناسی فیلم حتی منجر به تغییر سبکی در دهه خود شد، چون موسیقی یکپارچه با سینث‌ویو در فیلم‌ها، سریال‌ها و تبلیغات بعد از آن رایج شد.

رایان گاسلینگ در نقش یک راننده بدلکار ناشناس هالیوود و همچنین مکانیک و راننده فرار بازی می‌کند. مثل یک سامورایی، و پیروی از یک اخلاق کاری سفت و سخت و مجموعه‌ای از قوانین شخصیت گاسلینگ در کاری که انجام می‌دهد بهترین است.

وقتی او با همسایه‌اش، مادری مجرد (با بازی کری مولیگان) و پسرش بنسیو (با بازی کادن لاس) دوست می‌شود، همه چیز تغییر می‌کند.

این فیلم نگاهی جذاب و در عین حال گاهی تلخ به دنیای زیرزمینی جنایتکاران لس‌آنجلسی است.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  انتشار پوستر معشوقه ناپلئون بناپارت در فیلم Napoleon

Inside-Man۱۶. نفوذی (Inside Man)/ 2006

  • کارگردان: اسپایک لی

  • IMDB: 7.6

اسپایک لی کارگردانی این تریلر استادانه و هوشمندانه را بر عهده دارد که به وقایع داخل و خارج از بانک حین دزدی تمرکز می‌کند.

یک کارآگاه (با بازی دنزل واشنگتن) تلاش می‌کند تا با رهبر یک گروه سرقت از بانک مذاکره کند که در نهایت به یک گروگان تبدیل می‌شود. این فیلم بازیگران بسیار خوبی مثل جودی فاستر، کلایو اوون، ویلم دافو، چیویتل اجیوفور و کریستوفر پلامر را در خود جای داده است.

ساخت فیلم به اندازه خود دزدی هوشمندانه است. فیلم با تدوین ظریف و فریب‌هایی در دیالوگ‌ها، مثل یک ترفند جادویی بی‌نقص، پیچ و تاب خود را به دست می‌آورد و ذهن مخاطب را منفجر می‌کند و او را مجبور می‌کند که فیلم را بارها و بارها تماشا کند.

Thief۱۵. سارق (Thief)/ 1981

  • کارگردان: مایکل مان

  • IMDB: 7.4

مایکل مان کارگردان این تریلر کلاسیک نئو نوآر است که دزد جواهرات بسیار ماهری به نام فرانک (با بازی جیمز کان) را دنبال می‌کند که می‌خواهد زندگی پر جنایت خود را پشت سر بگذارد تا با دوست دخترش جسی زندگی کند.

در حالی که تنها یک سرقت بزرگ و برای آخرین بار باقی مانده است، فرانک با لئو، گانگستر قدرتمند شیکاگو (با بازی رابرت پروسکی) متحد می‌شود. وقتی لئو از فرانک می‌خواهد تا به خاطر تخصصش برای او کار کند، همه چیز تغییر می‌کند اما فرانک چیزهای دیگری در ذهن دارد.

این فیلم به نویسندگی و کارگردانی مایکل مان، با بازیگران برجسته‌ای از جمله ویلی نلسون، دنیس فارینا و جیمز بلوشی، همچنان پرطرفدار و تماشایی است.

این فیلم تاریک و خشن است و به‌شدت به بازی کان که یکی از بهترین‌ نقش‌آفرینی‌های او است، تکیه دارد. کان در نقش فرانک در قالب یک شخصیت مستاصل و در عین حال خستگی‌ناپذیر ظاهر می‌شود.

شما می‌توانید آن را زمانی که او سر کار و در حال باز کردن گاوصندوق است یا زمانی که سعی می‌کند با دوست دخترش رابطه خوبی برقرار کند ببینید.

The-Getaway۱۴. گریز (The Getaway)/ 1972

  • کارگردان: سم پکینپا

  • IMDB: 7.3

محکومی به نام داک مک‌کوی (با بازی استیو مک‌کویین) در چهارمین سال از محکومیت ده ساله خود به سر می‌برد. جک بینون (با بازی بن جانسون) در ازای کمک به او در سرقت از بانک، او را زودتر از موعد آزاد می‌کند.

البته دزدی طبق برنامه پیش نمی‌رود، بنابراین داک مجبور می‌شود با همسرش (با بازی الی مک‌گراو) از مرز به مکزیک فرار کند.

این فیلم دومین همکاری مک‌کویین و پکینپا است که اولین همکاریشان در فیلم «جونیور بانر» (Junior Bonner) بود.

این یک فیلم هیجان‌انگیز درباره دنیای خطرناک زیرزمینی تگزاس، با فیلمنامه‌ای است که والتر هیل براساس رمانی به همین نام نوشته جیم تامپسون در سال ۱۹۵۸ نوشت.

The-Town۱۳. شهر (The Town)/ 2010

  • کارگردان: بن افلک

  • IMDB: 7.5

در یک صحنه ابتدایی وحشیانه، گروهی از دزدان به یک بانک در بوستون دستبرد می‌زنند و معاون بانک، کلر (با بازی ربکا هال) را گروگان می‌گیرند.

وقتی یکی از اعضای باند دزدی به نام داگ (با بازی بن افلک) عاشق کلر می‌شود، همه چیز تغییر می‌کند و قضیه بیش از حد انتظار پیچیده می‌شود.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  بیوگرافی دنی ویلنوو | کارگردان غیرقابل پیش‌بینی

«شهر»، دومین تجربه کارگردانی بن افلک پس از «رفته عزیزم رفته» (Gone Baby Gone) است. این فیلم یک اثر تحسین‌برانگیز است که افلک نه تنها به عنوان یک کارگردان ساده، بلکه به عنوان کارگردانی می‌درخشد که می‌تواند همزمان در نقش اصلی هم بازی عالی ارائه می‌دهد.

این فیلم بازیگران قدرتمندی از جمله جان هام، جرمی رنر، بلیک لایولی، پیت پستلث وایت، تیتوس ولیور و کریس کوپر دارد.

«شهر» ما را به سفری تلخ و سیاه در دنیای زیرزمینی بوستون می‌برد که با تلاشی وافر برای سرقت در فنوی پارک به پایان می‌رسد.

Butch-Cassidy-and-the-Sundance-Kid-1969۱۲. بوچ کسیدی و ساندنس کید (Butch Cassidy and the Sundance Kid)/ 1969

  • کارگردان: جورج روی هیل

  • IMDB: 8.0

بوچ کسیدی (با بازی پل نیومن) و ساندنس کید (با بازی رابرت ردفورد) دو رهبر، گاه احمق و آزاده گروه خود هستند.

با این حال، هنگامی که نقشه آن‌ها برای سرقت از یک بانک (در کمال تعجب!) اشتباه پیش می‌رود، آن دو از گروه خود جدا می‌شوند و به تنها جایی که بوچ به ذهنش می‎رسد یعنی بولیوی فرار می‌کنند.

«بوچ کسیدی و ساندنس کید» توسط فیلمنامه‌نویس اسطوره‌ای ویلیام هولدن نوشته و توسط اسطوره‌ای دیگر، جورج روی هیل کارگردانی شده است.

به سختی می‌توان اهمیت فیلم را بدون نوشتن یک مقاله بیست صفحه‌ای در قالب کلمات بیان کرد، اما در سال ۱۹۶۹ اکران شد، زمانی که هالیوود جدید پیش از این به سینماها هجوم آورد و «بوچ کسیدی» دقیقا همان نوع فیلمی بود که تماشاگران دوست داشتند ببینند.

همچنین یکی از اولین «ضد وسترن‌ها» بود، ژانر فرعی که در اواسط دهه ۶۰ متولد شد و فیلم‌هایی را که در فضای وسترن اتفاق می‌افتند توصیف می‌کرد اما هیچ یک از ویژگی‌ها یا ارزش‌های مشابه وسترن‌های کلاسیک را نداشت.

Point-Break۱۱. نقطه شکست (Point Break)/ 1991

  • کارگردان: کاترین بیگلو

  • IMDB: 7.2

مامور اف‌بی‌آی جانی یوتا (با بازی کیانو ریوز) به گروهی از موج‌سواران نفوذ می‌کند که گمان می‌رود یک باند سرقت از بانک توسط شریک بزرگ یوتا، پاپاس (با ابزی گری بوزی) باشند.

وقتی یوتا با رهبر کاریزماتیک و تقریبا اسطوره‌ای موج‌سواران، بادی (با بازی پاتریک سویزی) آشنا می‌شود، اوضاع تغییر می‌کند. فیلمنامه «نقطه شکست» توسط ریک کینگ و دبلیو پیتر ایلیف نوشته (با برخی بازنویسی‌ها توسط جیمز کامرون)، و توسط کاترین بیگلو کارگردانی شده است.

هیجان‌انگیزترین بخش نوشتن یک فیلم سرقتی، دزدی، برنامه‌ریزی یا فرار نیست، بلکه این است که بفهمید لباس مبدل دزد چه خواهد بود.

Ocean's-Eleven-2001۱۰. یازده یار اوشن (Ocean’s Eleven)/ 2001

  • کارگردان: استیون سودربرگ

  • IMDB: 7.7

دنی اوشن (با بازی جرج کلونی) پس از خروج از زندان، یک گروه یازده نفره را جمع می‌کند تا نقشه دزدی از کازینو در لاس‌وگاس را طراحی کنند؛ آن هم نه فقط یک بلکه سه کازینو محبوب و معروف در لاس‌وگاس.

از نظر فنی این فیلم بازسازی فیلم دیگری به نام «رت پک» (Rat Pack) محصول ۱۹۶۰ است که با فیلمنامه‌ای نوشته تد گریفین و کارگردانی استیون سودربرگ ساخته شده است.

این فیلم ظرافت و جذابیت فیلم‌های قبلی دهه ۶۰ کارگردان را حفظ می‌کند، در حالی که کلونی و برد پیت جذابیت و محبوبیت خود را به صد رسانده‌اند. چیزی که فیلم را خاص می‌کند، بازیگران نقش مکمل آن است.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا