نقد و بررسی پورشه ۹۱۱ توربو S کوپه در تهران
یک، دو، سه… و بزرگترین دایره در مرکز صفحهکیلومترشمار، سرعت لحظهای ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را نشان میدهد. این تجربه ۳ ثانیهای شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت، درون کابین پورشه ۹۱۱ توربو S است. معجزه مهندسی پورشه در نسخه توربو S از مدل ۹۱۱ آن را از یک خودرو ۶ سیلندر بهیک موشک با شتاب ۳ ثانیهای تبدیل کرده است! چیزی شبیه بهتبدیل تکهچوب خشکشده به مار زنده. بله؛ این شما و این پورشه ۹۱۱ توربو S کوپه مزین بهپلاک ملی ایران. یکی از نایابترین مدلهای پورشه در کشور که باید خیلی خوششانس باشید تا از نزدیک ملاقاتش کنید. البته شانس نصیب ما شد تا بتوانیم آن را از نزدیک ملاقات کرده و مورد بررسی قرار دهیم. این خودرو زردرنگ، شاید در نگاه نخست شبیه بهیک ۹۱۱ معمولی باشد که چند دستگاهی از آن قبل از سال ۲۰۱۴ در کشورمان عرضه شده؛ اما درحقیقت این یک نسخه خاص و گرانقیمت از ۹۱۱ بوده و برخلاف ظاهرش، نه از نظر فنی و نه قیمت قابل قیاس با دیگر ۹۱۱ های مقیم ایران نیست. تا پایان این بررسی هیجانانگیز با تکنوروز همراه باشید تا بیشتر با این پدیده آلمانی آشنا شوید.
افسانهای که زنده است!
یک سال مانده تا ۹۱۱ افسانهای ۶۰ ساله شود. در سال ۱۹۶۴ پورشه برای نخستین بار مدل ۹۱۱ را تولید کرد. خودرویی که آمده بود تا میراثدار مدل افسانهای ۳۵۶ (نخستین محصول برند پورشه که از سال ۱۹۴۸ تا آن زمان تولید میشد) باشد. در طول ۵۹ سال گذشته ۹۱۱ بیوقفه تولید شده و تاکنون شاهد عرضه ۸ نسل از آن بودهایم. ۹۱۱ مورد نظر ما در این نوشتار متعلق بهنسل هفتم این خودرو اسپرت آلمانی بوده و در بازه زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ تولید شده است. نسلی که با کد اختصاصی ۹۹۱ شناخته شده و همچون تمام نسلهای ۹۱۱ در نوع خود بینظیر و ماندگار است. ۹۱۱ هفتم از نظر طراحی بدنه، در ۴ نسخه کوپه، کانورتیبل، تارگا و اسپیدستر تولید شده است. نسخههای کانورتیبل، تارگا و اسپیدستر برخلاف نسخه کوپه، هر سه دارای سقف متحرک هستند؛ اما نوع باز شدن و طراحیشان با هم متفاوت است. این نسل از ۹۱۱ هم تنها با موتورهای ۶ سیلندر تخت تولید شده که حجمی در بازه ۳ تا ۴ لیتر داشته و از نوع تنفسطبیعی و توربوشارژ هستند. پورشه این نسل از ۹۱۱ را هم همچون دیگر نسلها تنها در زادگاهش یعنی آلمان تولید کرده است.
تنها ۲ دستگاه در ایران
از میان نسلهای اخیر پورشه ۹۱۱ در ایران، میتوان بهنسخه کررا ۴ کانورتیبل از نسل ششم که با کد ۹۹۷ شناخته میشود و همچنین نسخه کررا S کوپه و کانورتیبل از نسل هفتم اشاره کرد. اما در این میان یک نسخه خاص و گرانقیمت از نسل هفتم ۹۱۱ وارد کشور شده که پورشه ۹۱۱ توربو S کوپه نام دارد. از این نسخه خاص و نایاب تنها و تنها ۲ دستگاه موفق بهدریافت پلاک ملی ایران شده است که هر دو مزین بهرنگ زرد معروف پورشه یعنی Racing Yellow هستند. خودرویی که امروز با آن ملاقات کردهایم، یکی از آن دو دستگاه ۹۱۱ توربو S کوپه موجود در کشور است. این خودرو افسانهای، مدل ۲۰۱۴ بوده و کارکرد بسیار پایینی دارد. برای اینکه تفاوت فنی میان این ۹۱۱ با دیگر نمونههای موجود در کشور را بهتر درک کنیم، باید گفت ۹۱۱ کررا ۴ نسل ششم در کشور مجهز بهیک موتور ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری ۳۴۵ اسببخاری بوده و دارای شتاب ۴.۸ ثانیهای است. همچنین ۹۱۱ کررا S نسل هفتم نیز دارای یک موتور ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری بوده و شتاب آن ۴.۳ ثانیه اعلام شده است. این اعداد را بهیاد داشته باشید تا در ادامه بهمشخصات فنی ۹۱۱ توربو S بپردازیم.
پایبند به اصالت
۹۱۱ یکی از معدود خودروهای موجود در جهان است که پایبندی بهاصالت در طراحی تکتک نسلهایش موج میزند. تمام نسلهای این خودرو اسپرت آلمانی بهگونهای طراحی شدهاند که در نگاه نخست، بیننده را یاد عبارت ۹۱۱ و نخستین نسل این خودرو افسانهای میاندازند. استفاده از خطوط گرد و منحنی در بدنه ۹۱۱ از مشخصههای اصلی آن بوده و چراغهای گرد جلو، امضای این خودرو بهحساب میآید. ویژگیای که درطراحی تکتک نسلها رعایت شده و بهعبارت دیگر، طراحان پورشه صرفا طراحی نسل اول این محصول را هر نسل بهروزرسانی میکنند. شاید پایبندی بهیک طراحی ۵۰ ساله برای یک خودرو اسپرت و جوانپسند، ایده چندان جالبی نباشد؛ اما هنرمندان پورشه بهخوبی بلد هستند چگونه روی این طناب باریک و لرزان بندبازی کنند. تشخیص نسخه توربو S از روی ظاهر کار دشواری است و باید پورشهباز قهاری باشید تا متوجه تمایز آن شوید. یکی از ویژگیهای منحصر بهفرد این نسخه، رینگهای ۲۰ اینچی آن بوده که بهنام توربو S معروف است. همچنین اسپویلرهای جلو و عقب ۹۱۱ توربو S مورد نظر از نوع پرفورمنس بوده که چهره جذابتری بهاین خودرو بخشیده است.
عجیب، اما ۴ نفره!
شاید در نگاه اول، همه این سوپراسپرت ۳ ثانیهای را یک خودرو دو نفره بدانند؛ اما حقیقت این است که درون کابین پورشه ۹۱۱ توربو S فضا برای ۴ سرنشین در دو ردیف تعبیه شده است. البته فضای ردیف عقب این خودرو دو در بسیار محدود بوده و بیشتر مناسب کودکان کمسن و سال است تا یک بزرگسال. تریم داخلی انتخابشده برای این ۹۱۱ توربو S بهرنگ زیبا و چشمنواز آبی بوده که Yachting Blue نام دارد. استفاده از چوب در جزئیات داخل کابین، بیش از حد حس کلاسیک بودن را بهسرنشینان القا میکند. شاید بهتر بود از متریالهای جذابتری همچون فیبرکربن و … در این بخش استفاده میشد. بههرحال کافی است استارت بزنید، دنده را در حالت D قرار داده و پایتان را تا ته روی پدال گاز فشار دهید تا ظرف ۳ ثانیه بهقدری آدرنالین خونتان بالا برود که کلاسیک بودن حس و حال کابین را فراموش کنید!
لب مرز دنیای هایپرکارها
پورشه ۹۱۱ داستان ما، زیر کاپوت خود و در انتهای خودرو، بهیک موتور ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری مجهز شده که شاید در نگاه نخست فرقی با موتور یک کررا S معمولی نداشته باشد، اما بهلطف استفاده از توربوشارژ ۵۶۰ اسببخار نیرو و ۷۰۰ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند که قابل قیاس با بازده موتور اتمسفریک کررا S نیست. خودروهای سوپراسپرت معمولا شتابی زیر ۴ ثانیه دارند و شتاب اَبَرخودروها هم زیر ۳ ثانیه است. حال این کوپه اسپرت آلمانی نهتنها قلمرو سوپراسپرتها را از نظر شتاب فتح کرده، بلکه بهمرز اَبَرخودروها رسیده است. دربسیاری از رسانههای خودرویی شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت پورشه ۹۱۱ توربو S کوپه مورد نظر را ۲.۹ ثانیه اعلام میکنند که درست نیست. در اصل شتاب صفر تا ۶۰ مایل بر ساعت این خودرو ۲.۹ ثانیه بوده و اگر واحد آن را صفر تا صد کیلومتر بر ساعت در نظر بگیرید، طبق اعلام کمپانی پورشه ۳.۱ ثانیه است. اگر مسیر مستقیمی گیر بیاورید و پایتان را از پدال گاز برندارید، این ۹۱۱ سرعت باورنکردنی ۳۱۸ کیلومتر بر ساعت را بهشما هدیه خواهد داد.
قیمت چند ده میلیاردی!
این روزها اگر بخواهید در کشور آلمان که زادگاه پورشه ۹۱۱ بهحساب میآید، یک دستگاه پورشه ۹۱۱ توربو S کوپه مدل ۲۰۱۴ کارکرده خریداری کنید، بسته بهسلامت و کارکرد، باید حدود ۹۸ تا ۱۵۰ هزار یورو بپردازید. این مبلغ بهواحد پولی ما میشود چیزی حدود ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تا ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان. حال اگر بخواهید یک دستگاه پورشه ۹۱۱ توربو S کوپه مدل ۲۰۲۳ صفرکیلومتر در آلمان خریداری کنید، باید گفت قیمت پایه این کوپه اسپرت از حدود ۲۳۲ هزاریورو یا بهعبارتی ۱۲ میلیاردتومان آغاز شده و اگر بخواهید آپشنهای سفارشی روی آن نصب کنید، قیمت آن از ۳۱۸ هزار یورو یا ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیونتومان هم فراتر میرود.
با این مبالغ در بازار ایران حتی نمیتوانید پورشه ۹۱۱ کررا S خریداری کنید؛ چه برسد بهپورشه ۹۱۱ توربو S کوپه که بهدلیل نایاب بودنش در بازار ایران قیمتش سر بهفلک کشیده و مشخص نیست چند ده میلیارد تومان قیمتگذاری میشود.