چگونه هرگز تصادف نکنید ؟

آیا تابه‌حال کسانی را دیده‌اید که سالهاست تصادف نکرده اند ؟

آیا علمی وجود دارد که با استفاده از آن هرگز و تحت هیچ شرایطی تصادف نکنید ؟

آیا می‌توان حتی از تصادفاتی که در آن مقصر فرد دیگری است و از نظر شما واقعا غیر قابل پیشگیری است جلوگیری کرد ؟

در قلمرو قدرت نامحدود هستید و برای هر چیز راه حلی وجود دارد. پاسخ سؤال‌های بالا مثبت است.

در حقیقت علمی وجود دارد که شما با استفاده از آن می‌توانید خود را تماماً در برابر حوادث رانندگی بیمه کرده و با یادگیری آن خواهید توانست برای همیشه دربرابر حوادث رانندگی بیمه شوید. با تکنوروز همراه باشید.

چه طور چنین چیزی ممکن است ؟

با بررسی تصادفاتی که رخ می‌دهند الگو هایی آشکار میشوند و با مد نظر قرار دادن این الگوها، کم کم علمی به دست می آید که با داشتن آن، خواهید توانست خود را تا ابد در برابر تصادفات بیمه کنید. یا اینکه دست کم احتمال رخ دادن تصادفات را به شدت پایین بیاورید. این، قدرت علم روانشناسی است. کافیست بدانید ذهن شما و ذهن دیگران چگونه کار میکند و بدین ترتیب خواهید توانست هرچیزی را ممکن کنید.

اصول این علم چیست ؟

اولین چیزی که باید بدانید این است که همه کسانی که در حال رانندگی کردن هستند، یک انسانند.

تصمیمات و نحوه رفتار مجموعه افرادی که در یک منطقه در حال رانندگی کردن هستند ، تصادفات را شکل می‌دهند. این بدین معناست که اگر شما بتوانید متوجه شوید، چه چیزی در سر آنها می‌گذرد و همچنین بتوانید رفتار و نحوه واکنش بعدی آنها را پیش‌بینی کنید و سپس رفتار خود را بر اساس این موارد سازگار کنید، می‌توانید از بروز تصادف جلوگیری کنید .

اما برخی تصادفات واقعا غیر قابل کنترل است !

تصویری از یک تصادف

ممکن است بگویید که برخی از تصادفات واقعاً غیر قابل کنترل و غیرقابل پیش‌بینی هستند. باید به شما بگوییم که این ذهنیت اولین چیزی است که مانع رسیدن شما به این هدف خواهد شد.

مثلا ممکن است بگویید چطور می‌توان این مسئله را که راننده خودروی عقب ترمزش کار نمی‌کند پیش‌بینی کرده و از بروز تصادف جلوگیری کرد ؟ حال‌آنکه اگر دقیق‌تر به این مسئله توجه کنید متوجه خواهید شد که روش‌هایی برای پیشگیری از این مسئله نیز وجود دارد. در حقیقت شما نمی‌توانید رفتار دیگران را کنترل کنید(که البته میتوانید!) اما می‌توانید با افزایش هوشیاری خود و بررسی دقیق محیط اطراف و سپس سازگار کردن خود با آن و نشان دادن رفتار مناسب در زمان مناسب از بروز تصادفات جلوگیری کنید. در حقیقت وقتی که بتوانید تشخیص دهید چه چیزی در سر دیگران می‌گذرد و همچنین بتوانید رفتار بعدی و احتمالی رانندگان دیگر را پیش‌بینی کنید، خواهید توانست از بروز تصادفات جلوگیری کنید.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  صفحه لچکی شاسی خودرو چیست ؟

چطور هرگز دچار سانحه رانندگی نشوید ؟

حال نکاتی را ذکر می‌کنیم که با توجه به آنها خواهید توانست خود و خودروی خود را از بروز تصادفات رانندگی حفظ کنید. دقت کنید که شما نمیتوانید این نکات را بصورت هوشیارانه مد نظر قرار دهید زیرا توان ضمیر خودآگاه شما محدود است. اما بصورت ناخودآگاه، میتوانید !

شما باید آنقدر این موارد را بصورت آگاهانه تمرین کنید که نهایتا به یک عادت تبدیل شده و توسط ضمیر ناخودآگاه شما کنترل شوند.

  1. همواره ده ثانیه ی بعد را پیش بینی کنید فرض کنید با سرعت بالا در حال رانندگی بوده اید اما به یکباره در مقابل خودروی شما ترافیک دیده میشود و باید سرعت کم کنید ! در این شرایط، شما باید به این مساله نیز فکر کنید که در ده ثانیه آتی، چه حوادثی میتوانند شما را تهدید کنند. بله در این شرایط، شاید خودروی پشت، حواسش جای دیگری باشد یا مثلا حتی ترمز بریده باشد.
    آیا با بررسی آینه عقب خودروی خود، او را در حال کاهش سرعت میبینید یا حواسش نیست ؟ اگر حواسش نیست، چطور میتوانید خود را از سانحه حفظ کنید ؟ شاید یک تغییر لاین انتخاب مناسبی باشد.
  2. در برخی مواقع خاص که احتمال تصادف در آنها بیشتر است، هوشیارتر باشید شما باید عادت کنید که وقتی ترمز محکم میزنید، وقتی از کنار مدرسه رد میشوید، وقتی یک فرعی میبینید، و یا هر موقع که احتمال خطر بیشتر است، بصورت عادتگونه، هوشیاری خود را بیشتر کنید و خطرات احتمالی و ممکن را پیش بینی کنید. شما باید عادت کنید وقتی به یکباره ترمز میگیرید، آینه عقب را نیز چک کنید، فلاشر خودرو را روشن کنید و مطمئن شوید که راننده خودروی پشت نیز خواهد توانست خودرو خود را متوقف کند. وقتی خودروی خود را در جایی پارک میکنید، باید عادت داشته باشید که محیط اطراف را کاملا بررسی کنید تا خطری خودروی شما را تهدید نکند. مثلا پارک کردن خودرو در جایی که اتومبیلها در حال دور زدن و ورود از فرعی به اصلی هستند احتمال رخ دادن برخورد را بالاتر میبرد. وقتی در سربالایی هستید و خودروی مقابل شما، حین حرکت، مدام خاموش میکند یا به عقب متمایل میشود و تسلط کافی ندارد، فاصله کافی را از او حفظ کنید. همواره خطرات احتمالی را پیش بینی کنید.
  3. خودروهای اطراف خود را انتخاب کنید این شما هستید که برای جلوگیری از سانحه، باید خودروهای اطراف خود را انتخاب کنید. وقتی کسی را میبینید که بنظر میاید تسلط کافی به رانندگی ندارد، کمتر اطراف او باشید. چنین فردی نباید خودروی پشت شما باشد زیرا ممکن است درصورت بروز ترافیک و ترمز ناگهانی، نتواند به خوبی خودروی خود را نگه دارد و متوقف شود و درنتیجه با شما تصادف کند. وقتی کسی را میبینید که بنظر میرسد عجله دارد یا بسیار پر شتاب میراند، سعی کنید خودروی خود را از او دور نگاه دارید.
  4. به خوبی آینه ها و محیط اطراف را بررسی کنید شما باید عادت کنید که محیط اطرافتان را تحت نظر داشته باشید. چک کردن آینه های بغل و آینه پشت در بازه های زمانی کوتاه، و پیش بینی خطرات احتمالی بسیار اهمیت دارد. چه بسا عبور پر سرعت یک موتور سیکلت از کنار خودروی خود را مشاهده کنید. در این صورت باید خودروی خود را به کنار ببرید و از او فاصله بگیرید.
  5. در ذهن راننده های اطراف باشید و واکنش آنها را پیش بینی کنید درحال حرکت هستید و خودرویی در کنار شما در حرکت است. شما نه تنها باید روی رانندگی خود تمرکز داشته باشید، بلکه باید واکنش خودروهای کناری خود را به رفتار یکدیگر پیش بینی کنید. مثلا فرض کنید شما در لاین شماره ۱(از سمت چپ) قرار دارید. وقتی خودروی شماره ۳ انحراف به چپ داشته باشد، رفتار او روی رفتار خودروی شماره ۲ اثر خواهد گذاشت و به همین علت، یک احتمال این است که خودروی شماره ۲، به سمت شما متمایل شود. در این حالت، این شمایید که باید همه این موارد را پیش بینی کنید و قبل از رخ دادن هر حادثه ایی، با تغییر مسیر، خود را از سانحه حفظ کنید.
  6. همیشه یک دنده معکوس زاپاس داشته باشید بعضا شرایطی به وجود میاید که فقط باید فرار کنید. مثلا وقتی درحال سبقت گرفتن از یک کامیون هستید که رانندگی بسیار بدی دارد، به سرعت از او عبور کنید و در اطراف او نمانید. وقتی یک خودرو را میبینید که درحال خروج از پارکینگ است و احتمال میدهید وارد مسیر اصلی شود، به سرعت با یک دنده معکوس از کنار او عبور کنید.
  7. تردید نکنید در بسیاری از اوقات، تردید عامل اصلی تصادف است. اول اینکه سعی کنید در مواقع صحیحی سبقت بگیرید اما به هرحال وقتی با رعایت نکات ایمنی سبقت خود را شروع کردید، شک نکنید. با همه قوای موتور ادامه دهید.
  8. مواظب نگاه خود باشید برخی اوقات افراد به یک خودرو در مقابل خود خیره میشوند و این مساله در مدت زمان طولانی، میتواند باعث این شود که روی آن خودرو، هیپنوتیزم شوید. این مساله باعث خواهد شد درصورتی که خودروی او کاری را انجام دهد، شما نیز بصورت ناخودآگاه آن کار را تکرار کنید و این بدین معناست که ممکن است حتی رفتار های اشتباه او را نیز تکرار کنید که برای شما سانحه آفرین خواهد بود.
  9. روی ذهن و تصمیمات دیگران تاثیر بگذارید وقتی میخواهید تغییر مسیر بدهید، کافیست این مساله را توسط زبان بدن خودروی خود، به دیگران اعلام کنید. شما باید روی ذهن دیگرانن اثر گذاشته و باعث شوید که آنها، در تخیل خود، رفتار نهایی شما را پیش بینی کنند. مثلا وقتی میخواهید تغییر مسیر بدهید، علاوه بر فلاشر، شما باید جوری به سمت کنار متمایل شوید، که آنها متوجه شوند دقیقا چه اتفاقی قرار است بیفتد و آنرا تصور کنند. کاملا خود را جای آنها بگذارید و از خود بپرسید: آیا او از رفتار و نحوه حرکت خودروی من، متوجه شده است که قصد انجام چه کاری را دارم ؟
  10. نگاه پیرامونی خود را افزایش دهید Peripheral Vision یا نگاه پیرامونی، همان میزان از محیط اطراف شماست که غیر از نقطه ای که به آن خیره شده اید، میبینید. معمولا زنان، نگاه پیرامونی بهتری دارند و مثلا وقتی به چشم شما خیره شده اند، میتوانند کفشهای شما را نیز بررسی کنند! تمرینها و حتی دستگاههای حرفه ای مختلفی برای این مساله وجود دارند اما یک تمرین ساده این است که زین پس سعی کنید وقتی به چیزی خیره و متمرکز هستید، اطراف را نیز ببینید و تمرکز خود را روی آنها ببرید. بدین ترتیب کم کم ذهن شما متوجه خواهد شد که آنچه در پیرامون میگذرد نیز به همان مقدار مهم است.
  11. تمرکز شما محدود است وقتی تمرکز انسان روی یک نقطه باشد، بسیار ساده است که چیزهای دیگر را نبیند. در بسیاری اوقات، درگیر شدن تمرکز شما با چیزی بسیار ساده مانند لکه ای که روی شیشه است، یا حتی یک مگس که وارد خودرو شده است، میتواند باعث شود که یک عابر پیاده را تماما نبینید. پس باید کاملا روی این مساله دقت داشته باشید.
  12. از سلامت خودروی خود مطمئن شوید اینکه سلامت فنی خودروی خود را همواره مد نظر قرار دهید نیز عادت بسیار مفیدی است که باید به آن توجه داشته باشید.
پیشنهاد ما برای مطالعه:  نقد و بررسی پورشه 911 توربو S کوپه در تهران
۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا