معرفی دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰
پس از مدتها تاخیر، بالاخره دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰ با مشخصات فنی چشمگیر رونمایی شده است.
دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰ به پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ مجهز شده است، که با سوخت اتانول E85 سازگار شده و ۱۰۲۵ اسببخار قدرت و ۱۲۸۱ نیوتنمتر گشتاور را به ترتیب در دورشمار ۶.۵۰۰ و ۴.۲۰۰ ارائه میکند. اگر سوخت E10 معمول در جایگاههای ایالات متحده را در باک این خودرو بریزید، خروجی پیشرانه به ۹۱۰ اسببخار قدرت و ۱۰۹۵ نیوتنمتر گشتاور تغییر مییابد.
با ۱۰۲۵ اسببخار قدرت، دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰ میتواند در فقط ۱.۶۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد و مسافت ۴۰۰ متر را در مدت ۸.۹۱ ثانیه و با سرعت ۲۴۱.۸ کیلومتر برساعت طی کند.
البته ریاست شرکت دوج یعنی تیم کونیسکیس (Tim Kuniskis)، دستیابی به قدرت اعلامی دیمون ۱۷۰ را وابسته به تایرها و نحوه رانندگی در پیست دانسته است.
عدد ۱۷۰ در انتهای نام دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰ به کد سوخت اتانول E85 و همچنین پیشرانه هلفانت C170 ساخت دوج اشاره دارد، که برخی اجزای آن در موتور این خودرو بکار رفته است.
میل بادامک، تنها عضو اصلی است که از پیشرانه قبلی دیمون به مدل فعلی انتقال یافته است، درحالیکه حجم سوپرشارژر از ۲.۷ به ۳ لیتر و قطر دریچه گاز از ۹۲ به ۱۰۵ میلیمتر رسیده، ضمن اینکه فشار بوست هم از ۱۵.۳ psi در چلنجر SRT هلکت Redeye به ۲۱.۳ در محصول جدید افزایش یافته است.
مغز هوشمند پیشرانه با تشخیص میزان اتانول موجود در بنزین، سوخت ورودی به سیلندرها و عملکرد سوپاپها را مدیریت کرده و خروجی بهینه را ایجاد میکند. با ۶۵ درصد اتانول موجود در سوخت، ۱۰۲۵ اسببخار قدرت حاصل خواهد شد.
گیربکس دیمون ۱۷۰ همچون مدل قبل ۸ سرعته اتوماتیک است، اما سیستم ترمز (TransBrake 2.0) اضافه شده تا شتابگیری از حالت سکون و عملکرد پدال پشت فرمان بهبود یابد. بسیاری از تجهیزات مرتبط با سیستم سوخت و گیربکس برای تیونینگ یا تنظیم دستی آمادگی دارند.
علاقمندان دریفت هم میتوانند لوازم Direct Connection دوج شامل پنل فیبرکربن عقب، مهارکننده صندلی و حتی چتر نجات را سفارش دهند.
تایرهای درگ Mickey Thompson ET Street R با ابعاد ۲۴۵/۵۵R18 و ۳۱۵/۵۰R17 در محورهای جلو و عقب دیمون ۱۷۰ نصب شده است، که البته برای معابر خیس مناسب نیست. اگر رینگهای آلومینیوم و فیبرکربن را برای دیمون ۱۷۰ سفارش دهید، وزن چرخها در محورهای جلو و عقب به ترتیب ۹.۱ و ۵.۴ کیلوگرم کاهش مییابد.
سیستم تعلیق به کمکهای ساخت Bilstein با قابلیت کاهش یک سانتیمتری ارتفاع و تنظیم افزایش سفتی برای مسابقات درگ مجهز شده است.
طراحی دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰
دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰ در نمای جلو به مدل قبلی شباهت دارد، در حالیکه با حذف قطعات روی گلگیرها، ۷.۲ کیلوگرم از وزن کاهش یافته است. نشانهای جدید، نور زرد چراغهای جلو و قابلیت سفارش ۱۴ رنگ متفاوت به همراه جزئیات مشکی برای بدنه، از دیگر ویژگیهای ظاهری این خودروی اسپرت بشمار میآید.
کابین و امکانات دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰
به منظور کاهش وزن، صندلیهای عقب، کفپوش صندوق و تجهیزات صداگیری حذف شده و فقط ۲ اسپیکر روی درهای جلو قرار دارد. البته امکان سفارش چهار صندلی با روکش چرم آلکانتارا و لاگونا، سیستم صوتی با ۱۸ بلندگو، گرمکن و تهویه صندلی و حتی سانروف هم فراهم است.
قیمت دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰
دوج چلنجر SRT دیمون ۱۷۰ با قیمت ۹۶,۶۶۶ دلار بدون احتساب هزینههای جانبی و در تیراژ ۳۳۰۰ دستگاه تولید خواهد شد. تنها ۳۰۰ دستگاه از این خودرو به کانادا صادر میشود، درحالیکه سایرین در ایالات متحده باقی خواهند ماند. البته تیراژ نهایی به شرایط کارخانه بستگی دارد، چراکه این خودرو فقط در فاصله جولای تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ اجازه دارد در خط تولید حضور پیدا کند.
مالکان مدلهای قبلی دیمون برای خرید چلنجر SRT دیمون ۱۷۰ در اولویت هستند.
مترجم : باما
منبع : motor1.com