برترین‌ فیلم های تام کروز | جسور و نوآور

خیلی‌ها وقتی فرانکو زفیره لی کارگردان شهیر ایتالیایی از جوان نوزده ساله‌ای در فیلم «عشق بی پایان» آن هم در برابر بازیگرانی همچون بروک شیلدز و جیمز اسپیدر بازی گرفت، به او خرده گرفتندولی او اعتقاد داشت باید به جوان‌ها فرصت داد. اما همین جوان ترکه‌ای آینده‌ای غیرقابل باور داشت. بازیکنی که علاوه بر حضور در فیلم‌های اکشن و رمانتیک، کارنامه قابل قبولی از نقش‌های هنری قوی نیز در رزومه‌اش به ثبت رسانده است با بیشترین دستمزدها و فعالیت در زمینه‌های دیگری در صنعت سینما همچون تهیه‌کنندگی و بدلکاری!

تام کروز متولد سوم ژوئیه ۱۹۶۲ درشهری کوچک به نام سیراکیوس در ایالت نیویورک است. پدرش مهندس برق و مادرش آموزگار بود اما به علت جدایی آنها مجبور شد با مادرش در شهرهای مختلف زندگی کند. در حالی‌که مشکلاتی در روان‌خوانی داشت به علت گرایشات کاتولیکی خانواده‌اش تصمیم داشت کشیش شود اما خیلی زود مسیرش را برای آینده انتخاب کرد؛ بازیگری.

پس از دریافت دیپلم در ۱۸ سالگی به نیویورک رفت تا بازیگر شود اما خیلی زود تصمیم گرفت تا در لس‌آنجلس در پی رویاهای خود باشد در آنجا با آژانس معروف سی ای ای قرارداد بست و همان‌طور که پیشتر گفته شد برای نقشی در فیلم «عشق بی پایان» انتخاب شد و از همین‌جا بود که راه موفقیت‌آمیزش آغاز شد، تام کروز امسال نخل طلای افتخاری جشنواره کن را به خاطر یک عمر فعالیت مستمر و موثر هنری دریافت نمود. حال به تعدادی از آثار این بازیگر نگاهی می‌اندازیم. همراه تکنوروز باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید... نمایش

تاپ گان (۱۹۸۶) | پرواز بر فراز رویاها

  • کارگردان: تونی اسکات

  • IMDB Top Gun: 6.9

پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۹۸۶ نه‌تنها تام کروز را ثروتمند کرد بلکه او را به‌عنوان سوپر استاری بین‌المللی معرفی نمود، تونی اسکات بدون هیچ شکی نقش اول فیلم خود را به کروز سپرد فیلمی که برچسب تبلیغاتی برای نیروی هوایی-دریایی آمریکا سزاوارش بود اما حقیقت آن بود که بازی با سانتیمانتالیسم جاری در تیپ و شخصیت تام کروز و شخصیت کلی مک گیلیس هم بازی او در فیلم و در کنار ول کیلمر فضایی جذاب را به وجود آورده بود که جوانان دهه هشتاد را مجذوب فیلم نموده بود.

فیلم اسکار بهترین ترانه را برای گروه برلین با نام: نفسم را قطع کن به ارمغان آورد، ترانه‌ای که در آن سال از هر شبکه رادیو و تلویزیونی شنیده می‌شد. فیلم به جزء این جایزه در سه رشته دیگر نیز کاندید اسکار بود. داستان فیلم درباره کاراکتری با لقب ماوریک با بازی تام کروز است که بعد از پذیرفته شدن در دانشکده پرواز نیروی دریایی تاپ گان، به آنجا می‌رود تا به خلبانی قابل تبدیل شود، او بعد از مرگ پدرش که با خطایی باعث مرگ چندین نفر و رخ دادن یک فاجعه به تمام معنا  شده است تصمیمی راسخ گرفته تا تبدیل به بهترین خلبان جهان شود.

The-Color-of-Moneyرنگ پول (۱۹۸۶) | بازی برای زندگی

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی

  • IMDB The Color of Money: 7.0

تام کروز در همان ابتدای شروع کارش موفق شد با کارگردان‌های بزرگی همکاری کند که قطعا مارتین اسکورسیزی یکی از آنهاست علاوه‌بر وی، بازی در برابر یکی از اسطوره‌های سینمای کلاسیک هالیوود پل نیومن اقبال بزرگی برای او در عنفوان جوانی و آغاز دوران کاریش بود. فیلم داستان بازگشت شخصیت ادی فیلسون از فیلم بیلیارد باز (رابرت راسن-۱۹۶۱) است که خود نیومن نقش او را ایفا کرده بود، او حالا به وینسنت(تام کروز) که شبیه دوره جوانی خود اوست بیلیارد را به صورت حرفه‌ای آموزش می‌دهد تا او را راهی مسابقات بیلیارد آتلانتیک نماید… فیلم در سه رشته کاندید اسکار شد و پل نیومن نیز برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد، تام کروز در فیلم درخشید و نقدهای مثبت منتقدان را به خود جلب کرد.

The-Rain-Manمرد بارانی (۱۹۸۸) | برادری

  • کارگردان : بری لوینسون

  • IMDB Rain Man: 8.0

فیلم موفقیتی بزرگ بود، در هشت رشته کاندید اسکار و در چهار رشته برنده اسکار شد که اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای داستین هافمن و بهترین کارگردانی برای بری لوینسون از آن جمله بود. منتقدان نقدهای مثبت خود را روانه فیلم نمودند و فیلم در گیشه موفق نشان داد، تقریبا کسی نبود که از بازی کروز تمجید نکند، تام نقش چارلی بابیت را ایفا می‌کند مرد خوش‌تیپی درگیر دنیای تجارت اتومبیل های لوکس که وقتی پدرش را از دست می‌دهد در می‌یابد که خانه سه میلیون دلاری‌اش را به ریموند برادری که تا به حال ندیده و به سندروم ساوانت نیز مبتلاست بخشیده است …

Born-on-the-Fourth-of-Julyمتولد چهارم جولای (۱۹۸۹) | زخم جنگ

  • کارگردان : الیور استون

  • IMDB Born on the Fourth of July: 7.2

فیلمی براساس کتاب‌ زندگینامه ران کوویچ، داستان زندگی سربازی آمریکایی حاضر در جنگ ویتنام که از ناحیه پا معلول می‌شود. فیلم ابتدا دوران کودکی و تحصیل در دبیرستان ران را به تصویر می‌کشد. سپس چگونگی ورود او به ارتش  آمریکا را شاهد هستیم و بعد از آن حضور در جنگ ویتنام و تبدیل شدنش به یکی از فعالان اصلی مخالف جنگ …

فیلم قطعا نزدیک‌ترین فرصت تام کروز برای دریافت اسکار بود اما بدشانسی‌اش همزمانی بازی دانیل دی لوئیس در فیلم پای چپ من بود که اسکار را از آن خود کرد. فیلم اسکار بهترین کارگردانی را برای اولیور استون به همراه داشت و تدوین فیلم نیز برنده اسکارشد. تام علی‌رغم کاندید شدن، جایزه را به دست نیاورد ولی در فیلم حضوری تحسین‌برانگیز داشت و جایزه گوی طلایی را نیز از آن خود کرد.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  تریلر زیبای مستند Life on Our Planet منتشر شد

Days-of-Thunderروزهای تندر (۱۹۹۰) | سرعت در راه موفقیت

  • کارگردان: تونی اسکات

  • ۶.۱ :IMDB Days of Thunder

داستان کول تریکل، راننده جوان و تازه‌کاری که به‌ دنبال قهرمانی در مسابقات اتومبیل‌رانی است. او در مسابقات نسکار با چندین ماشین شورولت فعالیت می‌کند و رویایی جز قهرمانی و موفقیت به هر قیمتی را در ذهن ندارد. شخصیت کول تریکل درواقع با الهام از شخصیت واقعی تیم ریچموند خلق و معرفی شده که مسیر موفقیت در زندگی را فقط در قهرمانی مسابقات اتومبیلرانی نسکار می‌بیند. ترکیب تونی اسکات-تام کروز نوید دهنده هیجان، تفریح، رومانس و البته پایان خوش هالیوودیست، همان‌طور که در «تاپ گان» نیز ثمره لازم را داشت. تام کروز بعد از چند فیلم هنری موفقیت دیگری را با اثری تماشاگرپسند و تجاری تجربه می‌کند او با نیکول کیدمن، رابرت دووال، رندی کوواید و جان سی ریلی هم‌بازی است.

A-Few-Good-Menچند مرد خوب (۱۹۹۲) | نجات‌بخش

  • کارگردان: راب رینر

  • IMDB A Few Good Men: 7.7

تام کروز در یکی از بهترین نقش آفرینی‌های خود ایفاگر نقش وکیلی است تازه‌کار به ‌نام دانیل کافی. او بعد از پیوستن به نیروی دریایی پرونده‌ای دشوار را قبول می‌کند. در این پرونده دو سرباز نیروی دریایی به قتل متهم می‌شوند در حالی‌که هر دو سرباز ادعا می‌کنند برای انجام این کار از فرمانده خود دستور گرفته‌اند و ناچار به اطاعت از مافوق خود بوده‌اند… همچون مرد بارانی که بازی کروز زیر سایه داستین هافمن گم شد، در این فیلم نیز بازی خوب کروز را غول بازیگری جک نیکلسون کم اثر کرده است. فیلم در چهار رشته کاندید اسکار بود اما در هیچ‌کدام برنده نشد.کروز در این فیلم علاوه‌بر جک نیکلسون با دمی مور، کوین باکون، کیفر ساترلند و جی تی والش هم‌بازی بود.

The-Frim-1993 شرکت (۱۹۹۳) | وکیل ایده آل

  • کارگردان: سیدنی پولاک

  • ۶.۸ :IMDB The Frim  

این فیلم براساس کتاب موسسه تجاری نویسنده معروف جان گریشام ساخته شده است، داستان میچ فارغ‌التحصیل رشته حقوق که به دنبال کار می‌گردد و سرانجام در یک شرکت حقوقی به‌عنوان مشاور پذیرفته شده و مشغول به کار می‌شود اما رفته رفته متوجه اتفاقات مشکوکی در شرکت می‌شود و در می‌یابد دو وکیل سابق این شرکت به طرز مشکوکی کشته شده‌اند و شرکت تحت نظر اف بی آی است… تام کروز در فیلمی از کارگردان با سابقه سیدنی پولاک یک‌بار دیگر ارزش‌های فراگیشه‌ای خود را به نمایش می‌گذارد. هم‌بازیان او در فیلم هالی هانتر، جین تریپلهورن، دیوید استراتایرن، جین هگمن، هال هلبروک و اد هریس هستند.

Mission-Impossibleمجموعه فیلم‌های ماموریت غیرممکن | مامور همیشه موفق

یکی از بهترین مجموعه فیلم‌های دنباله دار که تام کروز به‌عنوان عامل اصلی موفقیت هر فیلم چه به‌عنوان بازیگر و چه به‌عنوان نفر اصلی پشت صحنه فیلم در آن حضور داشته است. اولین قسمت مجموعه درسال۱۹۹۶ توسط برایان دی پالما ساخته شد و سایر قسمت‌ها به ترتیب درسال‌های ۲۰۰۰-جان وو، ۲۰۰۶-جی جی آبرامز، ۲۰۱۱-برد بیر، ۲۰۱۵-کریستوفر مککوآری، ۲۰۱۸-کریستوفر مک‌کوآری ساخته شده است و قسمت هفتم آن نیز برای اکران در سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ بازهم به کارگردانی کریستوفر مککوآری در نظر گرفته شده است.

خاصیت این سری فیلم‌ها دربالا بودن کیفیت داستان، استفاده از جلوه‌های ویژه نوآورانه، تکراری نبودن وقایع، حفظ ضرباهنگ بالا و استفاده از بازیگران مطرح و با قابلیت در هر یک از فیلم‌هاست به‌طوریکه تماشاگر نه‌تنها احساس خستگی نمی‌کند بلکه هر لحظه منتظر اتفاقات هیجان‌انگیز در فیلم است، بازی تام کروز به علاوه اجرای تعدادی از صحنه های خطرناک این فیلم‌ها بدون بدلکار آن هم در حالیکه سن او رو به افزایش است برجذابیت این فیلم‌ها بیش از پیش می‌افزاید.

در یکی از قسمت‌ها (قسمت چهارم) از برج خلیفه دبی به صورت معلق ایفای نقش می‌کند، آن هم در ارتفاع۵۲۰ متری و یا در قسمت پنجم  او از هواپیمایی در حال پرواز آویزان می‌شود! بی شک اجرای پر جذبه تام کروز در پرفروش بودن و پر طرفدار بودن این مجموعه نقشی انکارناپذیر دارد. در مجموعه فیلم‌های «ماموریت غیر ممکن» بازیگران بزرگی همچون ژان رنو، جان وویت، امانوئل بئار، کریستین اسکات تاماس، ونسا ردگریو، تندی نیومن، برندان گیلیسن، دومینیک پارسل، فیلیپ سیمور هافمن، میشله مونیهان، بیلی کرداپ، جاناتان ریس میرز، کری راسل، مگی کیو، لارنس فیشبرن، کارلا گالو، آرون پال، جرمی رنر، لئا سیدوکس، جاش هالووی، ربکا فرگوسن، آلک بالدوین، شان هریس، هنری کاویل، آنجلا بست، وس بنتلی و البته وینگ ریمز و سایمون پگ (که در اکثر قسمت‌ها همراه تام کروز ایفای نقش نموده‌اند)، ایفای نقش داشته‌اند.

Jerry Maguireجری مگوآیر (۱۹۹۶) | مدیر جاه‌طلب 

حکایت این فیلم درباره یک مدیر برنامه ورزشی به‌ نام جری مگوایر است که تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا موکلانی پرسود جذب او شده و از او در کارهای خود مشاوره بگیرند در حالی‌که مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای برسر راهش قرار دارند… بازی زیبای کروز او را دوباره برنده گوی زرین نمود و مجددا کاندید اسکار نیز شد فیلم در چهار رشته کاندید اسکار بود و کوبا گودینگ جونیور برنده اسکار نقش دوم مرد شد. فیلم را هم تماشاگران پسندیدند، هم منتقدان و البته فروش خوبی نیز در گیشه داشت.

Eyes-Wide-Shutچشمان تمام بسته (۱۹۹۹) | طلسم شده

  • کارگردان: استنلی کوبریک

  • ۷.۵ :IMDB Eyes Wide Shut 

آخرین ساخته کارگردان بزرگ سینما استنلی کوبریک به طرز عجیبی با داستان اسرارآمیز خود با سرنوشت تام کروز گره خورد، او که به اتفاق همسر آن زمان خود نیکول کیدمن در این فیلم ایفای نقش نمود بعد از این فیلم از وی جدا شد. داستان فیلم درباره دکتر ویلیام هارفورد و همسرش آلیس است که وقایعی عجیب رابطه این زوج را دچار تغییراتی عمیق می‌کند، تغییراتی که سفری ذهنی را برایشان به همراه دارد… بازی کروز در فیلم متفاوت و تاثیرگذار بود و نظر مثبت منتقدان را به همراه داشت به غیر از کروز و کیدمن، سیدنی پولاک، ماری ریچاردسون، سم داگلاس و تاد فیلد نیز در این فیلم نقش‌آفرینی کردند.

Magnoliaماگنولیا (۱۹۹۹) | احساس گم شده

  • کارگردان: پل توماس آندرسون

  • ۸.۰ :IMDB Magnolia

جواب مثبت تام کروز برای بازی در این فیلم یکی از هوشمندانه‌ترین انتخاب‌های تام کروز برای ایفای یک نقش بود، فیلم روایت ۹ شخصیت مختلف از اجتماع است که هرکدام دردهای خود را دارند و هرکدام به نحوی با یکدیگر نیز مرتبط می‌شوند. کروز نقش فرانک را ایفا می‌کند، شخصیتی که رابطه‌ای با پدرش ندارد، پدر بیمارش که با آخرین روزهای زندگی خود روبروست سعی در ارتباط با پسرش دارد در حالی‌که فرانک به خاطر جدایی او از مادر بیمارش که حالا درگذشته است، دل خوشی از او ندارد…

کروز بازی درونگرا و قوی از خود به اجرا م‌ گذارد و برنده‌ی گوی طلای همان سال و کاندیدای اسکار نیز می‌شود که باز هم در دریافت آن ناکام می‌ماند، اما بازی حسی و زیرپوستی‌اش قویا از سوی منتقدان و تماشاگران تایید می‌گردد. فیلم در جشنواره فیلم برلین برنده خرس طلایی نیز شد، تام کروز در این فیلم با بازیگرانی همچون جولیان مور، فیلیپ سیمور هافمن، آلفرد مولینا، جان سی رایلی، ویلیام اچ میسی و جیسون رودباردز هم بازی است.

Vanilla-Skyآسمان وانیلی (۲۰۰۱) | عشق و درد

  • کارگردان: کامرون کرو

  • ۶.۹ : IMDB Vanilla Sky

تام کروز نقش دیوید ایمز را در فیلم بر عهده دارد، مردی که گمان می‌کند دنیا به کامش است. او هرچه آنچه را که خواسته در اختیار دارد، صاحب موسسه‌ای انتشاراتی است و علاوه بر ثروت و خانه ای عالی در نیویورک نامزدی زیبا به نام جولی  نیز دارد، اما ورود او به فضایی عاشقانه وقایع جدید و ناخوشایندی را در زندگی‌اش رقم می‌زند…

پیشنهاد ما برای مطالعه:  ۱۰ فیلم اگزیستانسیالیستی که باعث می‌شوند به دغدغه‌های عمیق روحی فکر کنید

فیلم اقتباسی از فیلم اسپانیایی «چشمانت رو باز کن» اثر آلخاندرو آمنبار است که در سال ۱۹۹۷ ساخته شده، جالب آنکه پنه لوپه کروز در هر دو اثر نقش سوفیا را برعهده دارد. تام کروز برای نقش دیوید ایمز آفریده شده کاراکتری که از سطح به ناگهان به عمق می‌رود تا از بالاترین لذات دنیوی به دردی درونی برسد. تام کروز در فیلم علاوه بر پنه لوپه کروز با کامرون دیاز، جیسون لی، کرت راسل، تیموتی اسپال، تیلدا سوئیندون و مایکل شانون تیم بازیگری را تشکیل می‌دهند.

Minority-Reportگزارش اقلیت (۲۰۰۲) | در دام تکنولوژی

اولین فیلم تام کروز با استیون اسپیلبرگ اثری علمی-تخیلی است درباره دنیای سال۲۰۵۴ که طی آن ماموران می‌‍توانند پیشاپیش جنایات را پیش‌بینی نموده و از وقوع آن جلوگیری نمایند اما اگر این سیستم اشتباه کند چه رخ خواهد داد؟ مشکل از آنجا شروع می‌شود که سیستم جنایت یکی از ماموران اصلی خود را پیش‌بینی می‌نماید… تام کروز نقش این مامور به دردسر افتاده جان آندرتون را ایفا می‌کند، او دوگانگی شخصیت شکار و شکارچی را به خوبی در می‌آورد، هم لذت جلوگیری از وقوع جرایم را در بازیش منعکس می‌کند و هم وحشت حاصل از اتهامی که به او وارد شده است. فیلم با ابداعات خود تماشاگران و منتقدان را به وجد آورد و کروز نیز از ایفای نقشش سربلند بیرون آمد. همکاران او در فیلم سامانتا مورتون، کالین فارل، ماکس فون سیدو و استیو هریس هستند.

آخرین ساموراییآخرین سامورایی (۲۰۰۳) | تغییر عارفانه

  • کارگردان: ادوارد زویک

  • IMDB: 7.8

یکی از فیلم‌های به‌یادماندنی تام کروزآخرین سامورایی است، داستان افسری آمریکایی که برای آموزش ارتش ژاپن برای مقابله با بومیان سامورایی به این کشور سفر می‌کند اما اسیر نیروهای سامورایی می‌گردد و طی روند بهبودیش در ارودگاه بومیان رفته رفته با فرهنگ غنی آنها آشنا شده و تغییراتی بنیادی در نحوه تفکر و زندگی‌اش به وجود می‌آید … تام کروز حالا دیگر آنقدر پخته شده است که دگرگونی عمقی شخصیت ناتان آلگرن را از افسری بی‌قید به جنگجویی متفکربه خوبی به تصویر بکشد او در فیلم با بازیگرانی همچون کن واتانابه و تیموتی اسپال هم‌بازیست او برای پنجمین بار نامزد دریافت گوی طلایی شد ولی از سوی آکادمی اسکار مورد بی‌مهری قرار گرفت تا جایی‌که حتی نامزد اسکار نیز نشد.

وثیقهوثیقه (۲۰۰۴) | سرد و خونسرد همچون یک قاتل

  • کارگردان: مایکل مان

  • IMDB: 7.5

از نظر نگارنده بهترین نقش‌آفرینی تام کروز تا به امروز در نقش قاتلی است به نام وینسنت در فیلم «وثیقه» شاید این برای اولین بار است که او نقشی تماما منفی را به تصویر می‌کشد و آدم‌کشی اجیر شده برای از بین بردن شاکیان یک تبهکار، او تصمیم دارد تمام آنها را در یک شب از بین ببرد و به همین منظور راننده تاکسی را برای این گشت خونینش انتخاب می‌کند … خونسردی کروز با رنگ نقره‌ای موهایش، سردی خاصی به شخصیت وینسنت داده است تا یکی از جذاب‌ترین کاراکترهای قاتل چند سال اخیر را در دنیای سینما شاهد باشیم. او در کنار جیمی فاکس، مارک روفالو، جادا پینکت اسمیت، خاویر باردم و جیسون استاتهام تماشاگر را تا به آخر علاقه‌مند به تعقیب سرنوشت وینسنت قاتل نگه می‌دارد.

جنگ-دنیاهاجنگ دنیاها (۲۰۰۵) | نبرد پدرانه

  • کارگردان : استیون اسپیلبرگ

  • IMDB: 6.5

«جنگ دنیاها» اقتباسی از رمانی به همین نام اثر اچ. جی. ولز بود. تام کروز در همکاری مجدد با استیون اسپیلبرگ در نقش اصلی این فیلم علمی تخیلی به ایفای نقش پرداخت و درنهایت این فیلم به یکی از پرفروش‌های سال ساخت خود بدل شد. فیلم «جنگ دنیاها» داستان حمله بیگانگان فضایی را دنبال می‌کند که شخصیت تام کروز(ری فریر) باید دو فرزندش را از دست آنها نجات داده و به همسر سابقش برساند تا از حمله بیگانگان در امان باشند اما در این راه نجات اتفاقاتی در شرف وقوع است…

تام کروز در نقش پدری فداکار خوب می داند با چه چالش‌هایی برای این نقش مواجه است لذا نگرانی پدرانه خود را آمیخته با وحشت حمله بیگانگان می‌آمیزد تا وحشتی دوچندان را در حرکات و بازیش بیافریند او در فیلم با داکوتا جانسون، مورگان فریمن و تیم رابینز به جنگ موجودات فضایی می‌رود. فیلم در سه رشته فنی کاندید اسکار بود و هرچند اقبال منتقدان و تماشاگران را همراه خود داشت اما انتقاداتی نیز به پایان فیلم وارد شد.

شیرها-برای-بره-هاشیرها برای بره ها (۲۰۰۷) | سیاستمدار مزدور

  • کارگردان: رابرت ردفورد

  • IMDB: 6.2

در فیلم «شیرها برای بره‌ها» جاسپر اروینگ (تام کروز) در نقش سناتور جمهوری‌خواه و نزدیک به کاخ سفید، مصمم است موافقت و همراهی جنین راس (مریل استریپ) خبرنگار خوشنام شبکه خبری معروفی را جهت پوشش اخبار مربوط به یک عملیات جدید نظامی در افغانستان و بر علیه طالبان جلب کند اما تجربیات راس از جنگ های مختلف، و دروغ‌هایی که قبلا از دولت آمریکا در مورد جنگ عراق شنیده است، باعث شده او در مورد صحت این عملیات جدید و اهداف واقعی آن مشکوک باشد…

تام کروز بازی قابل توجهی در برابر بازیگرانی چون مریل استریپ و رابرت ردفورد از خود به اجرا می‌گذارد، سناتوری که باید توجیه هایش آنقدر قابل باور باشند تا خبرنگاری با تجربه همچون مریل استریپ با کوله باری از تجربه را قانع کند. مسیری که برایش پر چالش و نوسان است، فیلم ادعای خاصی ندارد و در زمره داستان‌های سیاسی موردعلاقه‌ی ردفورد است بنابر این گوی و میدان در اختیار بازیگرانی با تجربه برای تقابلی هنرمندانه است که تماشاگر خاص سینما از آن لذت می‌برد.

تندر-استواییتندر استوایی (۲۰۰۸) | مدیر دیوانه

  • کارگردان: بن استیلر

  • IMDB: 7.1

یکی از جالب‌ترین نقش‌های تام‌کروز نقش وی در فیلم تندر استوایی است فیلمی پر از هنرپیشه از رابرت داونی جونیور، بن استیلر، متیو مکوناهی و نیک نولتی گرفته تا جک بلک و جان وویت.  داستان این فیلم که توسط بن استیلر کارگردانی شده درباره گروهی از بازیگران است که برای تمرین به منظور نقش‌آفرینی در فیلم بعدی خود مجبور می‌شوند به جنگل‌های استوایی سفر کنند.

اما این بازیگران با ورود به این جنگل‌ها بدون اینکه خبر داشته باشند وارد حوادثی خطرناک می‌شوند که ممکن است به قیمت از دست دادن جانشان تمام شود. تام کروز هر چند نقشش کوتاه است اما به قدری قدرتمندانه آن را اجرا کرده است که همه را برای دیدنش تشویق می‌کند او با گریمی سنگین واندامی فربه و سری بدون مو برعکس کاراکترهای خوش هیکل، پرمو و خوشتیپ همیشگی‌اش ظاهر شده و نقش مدیر اجرایی دیوانه استودیو ساخت این فیلم را به طرز حیرت‌انگیزی اجرا نموده است.

والکریوالکری (۲۰۰۸) | کلنل شکست خورده

  • کارگردان: برایان سینگر

  • IMDB: 7.1

تام کروز در نقش کلنل اشتافنبرگ در صدد قتل هیتلر و به قدرت رساندن دکتر گودلر به صدر اعظمی آلمان است تا امکان دسترسی به صلح در اروپا فراهم آید. داستان فیلم در اواخر دوران جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد و قصه فیلم در مورد کودتای نافرجام ۲۰ ژوئیه ۱۹۴۴ است کودتایی که طی آن  گروهی از افسران آلمان نازی تلاش نمودند تا هیتلر را سرنگون کرده و سپس کنترل کشور را تحت عملیات والکری بر عهده بگیرند، اما درنهایت در رسیدن به این هدف شکست خوردند… کروز به خوبی نقش محوری و شخصیت حقیقی اشتافنبرگ را با همراهی کنت برانا، بیل نای، تام ویلکینسون و ترنس استمپ به تصویر می‌کشد، او قدرت این کلنل ایده آلیست را با حس وطن دوستیش ترکیب نموده و علی‌رغم مشخص بودن پایان فیلم  تماشاگر را تا انتها با خود همراه می‌کند.

شوالیه-و-روزشوالیه و روز (۲۰۱۰) | مامور بی عاطفه!

  • کارگردان: جیمز منگولد

  • IMDB: 6.3

هنگامی که یک مأمور مخفی به نام میلر (تام کروز) با جون هیونز (کمرون دیاز)، زنی مشکل دار در روابط عاطفی ملاقات می‌کند، او را به یک رشته ماجراهای خطرناک وارد می‌کند. زمانی که به جون اطلاع می‌دهند که  میلر روان‌پریش است، او نمی‌داند که می‌تواند به میلر اعتماد کند یا نمی‌تواند… اکشن ماجراجویانه منگولد فرصتی دوباره برای کروز بود تا خودی در دنیای تجاری سینما نشان دهد او کاراکتر کاریزماتیکی از شخصیت میلر ارائه می‌کند شخصیتی که در کنار بازی کامرون دیاز، پل دانو، پیتر سارسگارد و وایولا دیویس جذابیت خاصی پیدا کرده است.

پیشنهاد ما برای مطالعه:  اطلاعات جدیدی از فیلم بیوگرافی مایکل جکسون منتشر شد

جک-ریچرجک ریچر (۲۰۱۲) | کارگاه تنها

  • کارگردان: کریستوفر مککوآری

  • IMDB: 7.0

تام کروز روزاماند پایک، ریچارد جنکینز، ورنر هرتسوگ و رابرت دووال ازجمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداختند. فیلم با تک تیراندازی با نام جیمز بار شروع می شود که ۵ قتل انجام داده است و در بازجویی‌هایش در خواست ملاقات با فردی به نام جک ریچر (تام کروز) را دارد. ریچر پس از شنیدن این خبر خود را به اداره پلیس می‌رساند جایی‌که مشخص می‌شود او یک کاراگاه نظامی است نه دوست جیمز بار…

فیلم شباهت‌های فراوانی با مامور همیشگی مجموعه فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» دارد و در نمایش خود با بازی کاربردی تام کروز موفقیت مناسبی به دست می‌آورد کروز با تجربه در نقش‌های اکشن، صحنه‌های هیجان‌انگیزی را خلق نمود و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند و موفقیت فیلم منجر به ساخت قسمت دوم فیلم به کارگردانی ادوارد زویک با نام جک ریچر: دوباره بازنگرد در سال ۲۰۱۶ شد. اما فیلم دوم علی‌رغم بازی همیشه خوب تام کروز  و کوبی اسمالدرز موفقیت فیلم قبلی را تکرار نکرد و داستان «جک ریچر» کارگاه نظامی در قسمت دوم برای همیشه به پایان رسید.

فراموشیفراموشی (۲۰۱۳) | سرباز زمین

  • کارگردان: جوزف کوشینسکی

  • IMDB: 7.0

فیلم روایتی است از غلبه‌ی بیگانگان بر ساکنان زمین که در آن از شبیه‌ سازی انسان‌ها استفاده شده ‌است. داستان فیلم تا حدودی رازآلود است و اتفاقات آخر فیلم بیننده را متعجب می‌کند. داستان فیلم در سال ۲۰۷۷ رخ می دهد، جایی که پس از یک جنگ هسته‌ای میان انسان‌ها و فضایی‌ها، به ظاهر انسان‌ها فاتح نهایی این جنگ شده‌اند اما بهای آن نابودی تقریبی کل سیاره زمین و مهاجرت بازماندگان به بزرگترین قمر سیاره زحل یعنی تایتان است. سیاره زمین که سیاره ای ویران شده است در بخش‌هایی از آن هنوز هم می‌توان اثراتی از موجودات فضایی پیدا کرد که در کمین سفینه های فضایی که وظیفه محافظت از کره زمین را دارند هستند تا آنها را نابود کنند.

جک (تام کروز) و ویکتوریا (اندره ریسبرو) دو سرنشین یکی از همین سفینه‌هایی فضایی هستند که وظیفه‌ی حفاظت از زمین و شناسایی و جنگ با موجودات فضایی را برعهده دارند. فرماندهی مرکزی برای سهولت در انجام وظیفه، حافظه این دو نفر را پاک کرده تا هیچ چیز از گذشته به یاد نیاورند و با ذهنی آماده، در زمین مشغول انجام فعالیت شوند… فیلم نقدهای متناقضی دریافت کرد که بیشتر متوجه پایان اثر بود اما جدا از بعضی از ساختارهای دارای اشکال داستانی و کارگردانی، تماشاگران بازی تام کروز را در کنار اولگا کرینکو، مورگان فریمن و ملیسا لئو را پسندیدند و فیلم فروش مناسبی را به دست آورد.

لبه-فردالبه فردا (۲۰۱۴) | سرباز زمین

  • کارگردان: داگ لیمان

  • IMDB: 7.9

یک سال بعد از موفقیت فراموشی تام کروز اینبار با تیمی منسجم مشکلات فیلم علمی تخیلی سال گذشته اش را حل کرد تا منتقدان سال گذشته را حالا همراه خود کند، او با امیلی بلانت، برندان گیلیسن و بیل پکستون گروه اصلی بازیگران فیلم را تشکیل داده‌اند. داستان فیلم درباره گروهی از موجودات بیگانه است که قصد انهدام زمین را دارند و حال گروهی نظامی تحت عنوان نیروی دفاع متحد وظیفه مقابله با این موجودات عجیب را دارند تا سیاره زمین را از شر آنها خلاص کنند. ویلیام کیج (تام کروز) تحلیل گیری شاغل در ارتش آمریکا است که او نیز مانند همه انسان‌های سیاره زمین درگیر مسائل مربوط به این جنگ عظیم می‌باشد.

اما ژنرال بریگام (برندن گلیسون) او را مجبور می‌کند که به نیروهای مقاومت زمین بپیوندد در حالی‌که کیج سرباز آموزش دیده‌ای نیست و توان استفاده مناسب از سلاحی که در اختیارش قرار می‌دهند را هم ندارد. با این‌حال وی به همراه گروهی دیگر به میدان جنگ اعزام می‌شود و گروهش در این محل به سرعت توسط مهاجمین شکست می‌خورند! اما زمانی که کیج در این حمله کشته می‌شود، هر بار در مقر خودی از خواب بر می‌خیزد و به نوعی هربار که او خود را به صحنه جنگ می‌رساند و کشته می‌شود، در همان محل مجددا از خواب بر می‌خیزد.

این ویژگی کمک می‌کند تا کیج بتواند طرح‌های جنگی بهتری را در برابر با رفتار مهاجمین اتخاذ کند و از عهده نابودی آنان برآید اما مشکل اینجاست که او یک سرباز کارکشته نیست و نمی‌تواند آ‌ن طور که باید به نبرد بپردازد. با این‌حال زمانی که او با یک سرباز آموزش دیده حرفه‌ای به نام ریتا (امیلی بلانت) آشنا می‌شود در کنار او آموزش‌های لازم را می‌بیند و … این اثر داگ لیمان اقتباسی است از رمان ژاپنی «فقط باید بکشی» اثر هیروشی ساکورازاکا، که تام کروز را در نقش سربازی عجیب به نمایش در می‌آورد،  فیلم هم در گیشه و هم نزد منتقدان مهر تایید گرفت.

مومیاییمومیایی (۲۰۱۷) | جنگ با اهریمن

  • کارگردان: آلکس کورتزمن

  • IMDB: 5.4

فیلم در راستای بازسازی فیلمی با همین نام در سال ۱۹۹۹ به کارگردانی استیفن سومرز و بازی برندن فریزر و ریچل وایز است. در فیلم جدید اما آلکس کورتزمن از تام کروز، آنابل والیس و راسل کرو استفاده می‌کند تا با شاهزاده‌ای نفرین شده در اساطیر مصر باستان که جانشین آن توسط برادرش از او گرفته شده و در جایی دور از وطن، در عراق امروزی دفن شده مقابله کنند … فیلم در بخش‌های فنی و با استفاده از تکنولوژی، جلوه‌های ویژه جذابی دارد و تام کروز مثل همیشه نقش قهرمانانه خود را به درستی ایفا می‌کند و فیلمی دیگر با هنرنمایی او گیشه‌ها را فتح می‌کند.

ساخت-آمریکاساخت آمریکا (۲۰۱۷) | خلبان خلافکار

  • کارگردان: داگ لیمان

  • IMDB: 7.1

فیلم داستان خلبانی به نام بری سیل است که در خطوط هواپیمایی ترنس وورلد در دهه هشتاد میلادی کار می‌کرد ولی پس از آن پروازهای عملیاتی برای سازمان سیا انجام داد و رفته رفته به انجام خلاف‌های مختلف رو آورد و در ادامه برای جلوگیری از زندانی شدنش خبرچین اداره مبارزه با مواد مخدر می‌شود … فیلم در اقتباس خود از داستان اصلی فاصله گرفته و تام کروز قالب‌های کمدی کاراکترش را به خوبی اجرا می‌کند همکاری موفق او با داگ لیمان در فیلم لبه فردا باعث همکاری مجدد این دو در این فیلم گردید و حاصل کار بازهم موفقیت‌آمیز بود.

تاپ-گان-ماوریک-2022تاپ گان: ماوریک (۲۰۲۲) | حرفه ای و با تجربه

  • کارگردان: جوزف کوشینسکی

  • IMDB: 8.3

پس از سی و شش سال تام کروز نقشی را ایفا می‌کند که او را سال‌ها پیش بر قله موفقیت قرار داد حالا او با ول کیلمر، مایلز تلر و جنیفر کانلی موفقتر و پخته تر از گذشته به نقش‌آفرینی ادامه می‌دهد. نقشی که حالا جزء آثار کلاسیک سینمای نوین هالیوود حساب می‌شود، کروز با اعتماد به نفسی فوق‌العاده نه تنها نقش پیت میچل را با موفقیت اجرا می‌کند بلکه بلوغ فکری او را نیز به خوبی منعکس می‌کند. او با جوزف کوشینسکی کار می‌کند که در فیلم فراموشی تجربه خوبی با یکدیگر داشتند . داستان فیلم اما روایت پیت میچلی است که پس از روبرویی با گذشته خود به پسر دوست فقیدش (مایلز تلر) آموزش خلبانی می‌دهد … فیلم نظرات مثبت را بر خلاف انتظار از آن خود کرد و درخششی دیگر برای تام کروزی که در آستانه شصت سالگی است، رقم زد.

۰/۵ (۰ نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دکمه بازگشت به بالا